[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål inkl. projektet er at den studerende tilegner sig viden om de centrale danske empiriske økonomiske forhold, nye forskningsresultater og udviklingstendenser inden for fagets domæne og genstandsområder.
Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan opnår evnen til at redegøre for en samfundsøkonomisk problemstilling med anvendelse af statistisk materiale på en velbegrundet, velstruktureret og informativ måde. Gennem selvstændigt udarbejdede redegørelser om empirisk økonomiske problemstillinger i samfundet, indøves den videnskabelige metode i rapportteknisk form og opgaveløsning.
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved, at de studerende arbejder på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med de samfundsbeskrivende problemstillinger, der til stadighed ændres i det dynamiske samfund. Hensigter er således, at de studerende opnår et overblik over samt en forståelse for de samfundsøkonomiske problemstillinger, der berører alle centrale dele af det danske samfund, samt den interaktion der er mellem de forskellige delelementer.
Det er således vigtigt, at de studerende opnår indsigt i og forståelse for følgende centrale empiriske forhold i det danske samfund: Befolkningsforhold og arbejdsstyrke, Erhvervsstruktur og nationalregnskab, Fremstillingsvirksomhed og distribution, Beskæftigelse og ledighed, De offentlige finanser og velfærdsstaten, Penge- og kapitalmarkedet, Priser og lønninger, Indkomstfordelingen, Udenrigshandel og EU, Betalingsbalance og kapitalbalance, Energi og miljø, Prognoser og pristal.
Via nyeste forskning kombineret med statistiske data vil de studerende kunne forholde sig kritisk til samt deltage i den løbende samfundsdebat relateret til empiriskøkonomiske problemstillinger. Klarlægningen af dette samt fremstilling heraf skal fremgå af et projekt udarbejdet af den studerende - i grupper af 2 studerende - baseret på den videnskabelige metode for rapportteknik, hvorved de studerende demonstrerer deres håndtering af statistiske data og formidlingen af disse, beherskelsen af problemformulering og strukturering af stoffet, der gennem analysen leder frem til en konklusion.
Målet er, at de studerende
Bliver i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger i samfundsøkonomien
Bliver i stand til selvstændigt at kunne håndtere større mængder af statistiske data
Bliver i stand til at kunne anvende den videnskabelige metode i rapportskrivning
Bliver i stand til selvstændigt at kunne vurdere ændringer i samfundsøkonomiske forholds indflydelse på den økonomiske udvikling
Bliver i stand til på en objektiv måde at deltage i samfundsdebatten
Den studerende skal have deltaget i undervisningen samt i prøver/eksamen på 1. semester
Indføringen i den empiriske økonomi foregår dels via forelæsninger, dels via diskussioner om aktuelle samfundsøkonomiske problemstillinger med udgangspunkt i pensum. Nogle emner har karakter af selvstudier med mulighed for diskussioner.
Der sker ligeledes en indføring i den deskriptive statistik samt anvendelsen af den videnskabelige metode til rapportskrivning via forelæsninger baseret på eksempler.
Vedr. selve projektet, der udarbejdes af 2 studerende sammen, sker der således en sparring internt mellem de studerende, ligesom vejledningen af grupperne sker individuelt som en coaching fra vejleders side.
DanskTorben M. Andersen mfl.: "Beskrivende dansk økonomi", seneste udgave
Erik M. Bøye: "Deskriptiv Statistik"
Statistisk 10 årsoversigt
Seminarvejledning
Forelæsninger 16 %
Diskussioner 4 %
Coaching 6 %
Selvstudium 14 %
Forberedelse til kursusforløbet 60 %
Ca. 650 sider
Program Niveau
IT generelt Kendskab til - kan gengive, identificere (1)
Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt at:
Vise lige netop tilstrækkelig kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
vurdere aktuelle empiriske problemstillinger i relation til stoffet inden for:
demonstrere analytiske evner ved brug af statistiske data
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik og demonstrere beherskelse af den videnskabelige metode i rapportskrivning
M ed udgangspunkt i projektet eksamineres i pensum.
20 min. eksamination foretages af underviseren/vejlederen.
Der gives én samlet karakter.