Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H EMPØK Empirisk Økonomi (CU2007) ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: Ialt 34 timer. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Projektarbejdet udføres i grupper af 2 studerende
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 9154

Formål

Fagets formål inkl. projektet er at den studerende tilegner sig viden om de centrale danske empiriske økonomiske forhold, nye forskningsresultater og udviklingstendenser inden for fagets domæne og genstandsområder.

Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan opnår evnen til at redegøre for en samfundsøkonomisk problemstilling med anvendelse af statistisk materiale på en velbegrundet, velstruktureret og informativ måde. Gennem selvstændigt udarbejdede redegørelser om empirisk økonomiske problemstillinger i samfundet, indøves den videnskabelige metode i rapportteknisk form og opgaveløsning.

Indhold

Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved, at de studerende arbejder på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med de samfundsbeskrivende problemstillinger, der til stadighed ændres i det dynamiske samfund. Hensigter er således, at de studerende opnår et overblik over samt en forståelse for de samfundsøkonomiske problemstillinger, der berører alle centrale dele af det danske samfund, samt den interaktion der er mellem de forskellige delelementer.

Det er således vigtigt, at de studerende opnår indsigt i og forståelse for følgende centrale empiriske forhold i det danske samfund: Befolkningsforhold og arbejdsstyrke, Erhvervsstruktur og nationalregnskab, Fremstillingsvirksomhed og distribution, Beskæftigelse og ledighed, De offentlige finanser og velfærdsstaten, Penge- og kapitalmarkedet, Priser og lønninger, Indkomstfordelingen, Udenrigshandel og EU, Betalingsbalance og kapitalbalance, Energi og miljø, Prognoser og pristal.

 

Via nyeste forskning kombineret med statistiske data vil de studerende kunne forholde sig kritisk til samt deltage i den løbende samfundsdebat relateret til empiriskøkonomiske problemstillinger. Klarlægningen af dette samt fremstilling heraf skal fremgå af et projekt udarbejdet af den studerende - i grupper af 2 studerende - baseret på den videnskabelige metode for rapportteknik, hvorved de studerende demonstrerer deres håndtering af statistiske data og formidlingen af disse, beherskelsen af problemformulering og strukturering af stoffet, der gennem analysen leder frem til en konklusion.

Personlig udvikling

Målet er, at de studerende

Bliver i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger i samfundsøkonomien

Bliver i stand til selvstændigt at kunne håndtere større mængder af statistiske data

Bliver i stand til at kunne anvende den videnskabelige metode i rapportskrivning

Bliver i stand til selvstændigt at kunne vurdere ændringer i samfundsøkonomiske forholds indflydelse på den økonomiske udvikling

Bliver i stand til på en objektiv måde at deltage i samfundsdebatten

Faglige forudsætninger

Den studerende skal have deltaget i undervisningen samt i prøver/eksamen på 1. semester

Underviser

Ebbe Rasmussen

Undervisnings- og arbejdsform

Indføringen i den empiriske økonomi foregår dels via forelæsninger, dels via diskussioner om aktuelle samfundsøkonomiske problemstillinger med udgangspunkt i pensum. Nogle emner har karakter af selvstudier med mulighed for diskussioner.

Der sker ligeledes en indføring i den deskriptive statistik samt anvendelsen af den videnskabelige metode til rapportskrivning via forelæsninger baseret på eksempler.

Vedr. selve projektet, der udarbejdes af 2 studerende sammen, sker der således en sparring internt mellem de studerende, ligesom vejledningen af grupperne sker individuelt som en coaching fra vejleders side.

Dansk

Litteratur

Torben M. Andersen mfl.: "Beskrivende dansk økonomi", seneste udgave

Erik M. Bøye: "Deskriptiv Statistik"

Statistisk 10 årsoversigt

Seminarvejledning

Læringsmetoder i %

Forelæsninger                                             16 %

Diskussioner                                                  4 %

Coaching                                                       6 %

Selvstudium                                                 14 %

Forberedelse   til kursusforløbet                    60 %

Pensum

Ca. 650 sider

IT-færdigheder

Program                        Niveau

IT generelt                    Kendskab til - kan gengive, identificere (1)

Beståelseskrav

Følger studieordningen for HA uddannelsen på AU-HIH

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt at:

 

Vise lige netop tilstrækkelig kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

 

vurdere aktuelle empiriske problemstillinger i relation til stoffet inden for:

 

  • befolkningsforhold og arbejdsstyrke
  • erhvervsstruktur og nationalregnskab
  • fremstillingsvirksomhed og distribution
  • beskæftigelse og ledighed
  • de offentlige finanser og velfærdsstaten
  • penge- og kapitalmarkedet
  • priser og lønninger
  • indkomstfordeling
  • udenrigshandel og EU
  • betalingsbalance og kapitalbalance
  • energi og miljø
  • prognoser og pristal

 

demonstrere analytiske evner ved brug af statistiske data

 

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik og demonstrere beherskelse af den videnskabelige metode i rapportskrivning

Bedømmelse

M ed udgangspunkt i projektet eksamineres i pensum.

20 min. eksamination foretages af underviseren/vejlederen.

 

Der gives én samlet karakter.