[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan anvende de i pensum gennemgåede makroøkonomiske modeller til redegørelse for dagsaktuelle nationaløkonomiske problemstillinger såvel i den hjemlige økonomisk-politiske udvikling som i andre landes.
Faget omhandler et domæne, der overordnet kan beskrives ved, at de studerende arbejder på et samfunds- og videnskabsteoretisk grundlag med dele af de makroøkonomiske modeller til beskrivelse af samfundsøkonomiske problemstillinger, der til stadighed ændres i et dynamisk samfund. Hensigten er således at de studerende opnår et overblik over samspillet mellem de økonomiske politikker og deres indvirkning på de centrale elementer i samfundsøkonomien.
Det er således vigtigt de studerende kan foretage analyser på baggrund af de teoretiske modeller indenfor:
Indkomstdannelsesprocessen, forbrugs- og investeringsteorien, økonomisk politik i såvel den lukkede som den åbne økonomi under faste og flydende kurser, forventningsdannelsen og inflationsteorien, vækst og konjunkturteorien, internationale økonomiske perspektiver.
Målet er, at de studerende:
Bliver i stand til at sammenkæde centrale problemstillinger i nationaløkonomien
Bliver i stand til kritisk at kunne vurdere rigtigheden af argumentationen vedr. årsagssammenhænge i den samfundsøkonomiske diskussion
Bliver i stand til at kunne vurdere de nationaløkonomiske udviklingstendenser i andre lande
Bliver i stand til at kunne vurdere konsekvenserne i hovedtræk af økonomisk-politiske indgreb
Den studerende skal have bestået kurserne Mikroteori og Empirisk Økonomi eller tilsvarende.
Indføringen i nationaløkonomiens makrodel foregår dels via forelæsninger, dels via diskussioner om aktuelle samfundsøkonomiske problemstillinger med udgangspunkt i pensum.
De studerende skal i øvelsestimerne deltage aktivt i diskussionen af pensum gennem løsningen af de stillede opgaver.
DanskBlanchard,"Macro Economics"
Carbaugh,"International Economics"
Vismandsrapport
Guldager, "Indkomstdannelsen"
Kompendium
Forelæsninger 28 %
Øvelsesundervisning 7 %
Forberedelse 65 %
Den studerende skal opnå karakteren 02 eller derover, efter 7-trins-skalaen.
Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt:
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne
tilgange til faget.
Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt:
-
på en litteraturgiven måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsninger af problemstillinger og gennem analyser fremsætte løsninger baseret på de i litteraturen angivne økonomiske modeller
Den studerende skal kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt:
-
at formulere sin redegørelse for brug af viden velstruktureret og med god effektivitet inden for områder som,
o
indkomstdannelsen og general ligevægtsteori
o
forbrugs- og investeringsteorien,
o
økonomisk politik i den lukkede økonomi
o
økonomisk politik i den åbne økonomi under forskellige valutakurssystemer,
o
styring af den aggregerede efterspørgsel
o
styring af det aggregerede udbud, kort sigt, mellemlang sigt, lang sigt
o
forventningsdannelsen
o
inflationsteorien,
o
vækst teori
o
konjunkturteorien,
o
internationale økonomiske perspektiver.
Skriftlig 4-timers eksamen uden hjælpemidler.
Ekstern censur.