Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H STR Strategi (CU2005) ( forår 2008 - 4 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: Ialt 32 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 8989

Formål

Den studerende skal opnå indsigt i, forståelse for og træning i anvendelse af tankerammer fra strategi­litteraturen, således at den studerende bliver i stand til at deltage konstruktivt i organi­sationers strategiud­viklingsprocesser og fastlæggelse af strategier samt bidrage aktivt til udviklingen af innovative strategier i disse processer. Den studerende skal ikke alene opnå

indsigt i generel strategi, men også i mere fagspecifikke elementer, såsom strategiovervejelser indenfor organisations-økonomi- marketing - og logistik områderne.

 

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

Faget vil tage udgangspunkt i de studerendes "hovedopgave virksomheder". Problemstillingen i langt de fleste af disse opgaver vil være afgrænset til "business-niveauet", altså hvor der fokuseres på et afgrænset marked, produkt og hvor problemkredsen og løsningen skal indpasses i virksomhedens "corporate strategy". Hensigten med faget Strategi er jf. dette at løfte blikket en tak opad i virksomheden til det helt overordnede niveau. Der bliver således tale om en niveaumæssig forskel mellem hovedopgavens typiske fokusering og faget Strategi, men med samme virksomhed/branche som i hovedopgaven. Strategi faget vil endvidere behandle både interne og eksterne forhold ift virksomhedens strategiovervejelser samt mere fagspecifikke strategiovervejelser.

 

Det teoretiske indhold i faget vil centrere sig om følgende grundlæggende spørgsmål: Hvad er strategi? Hvad kendetegner strategiske beslutninger? Hvad er strategisk analyse? Hvordan kan strategiske muligheder identificeres? Hvordan kan der vælges mellem alternative strategier? Hvordan kan strategier implementeres? Hvilke faldgruber findes i strategitænkningen? Hvorledes kan strategiovervejelser udmøntes i fagspecifikke overvejelser?

Personlig udvikling

Der arbejdes på at give den studerende indsigt i grundlæggende begreber, teorier og metoder på strategiområdet. Endvidere trænes de studerende i at anvende den teoretiske indsigt fra området på praktiske problemstillinger i tilknytning til deres virksomhed/organisation for hovedopgaven.

Faglige forudsætninger

At den studerende sideløbende arbejder med sit 6. semesters projekt.    

Underviser

Kurt Nørgaard Petersen

Undervisnings- og arbejdsform

De studerende arbejder i den samme gruppe som i deres bachelorprojekt.

Dansk

Litteratur

Johnson, G. & K. Scholes, Richard Whittington: "Exploring Corporate Strategy - Enhanced Media Edition." Prentice Hall. Seneste udgave

 

Artikelsamling

Læringsmetoder i %

Gæsteforelæsning                                         10 %

Selvstudium                                                   5 %

Holdundervisning                                          50 %

Projektarbejde i gruppe                                 20 %

Forberedelse til kursusforløbet                       15 %

Pensum

Se særskilt pensumliste

IT-færdigheder

Ingen

Beståelseskrav

Minimum karakteren 02 efter 7-trins-skalaen.

Kriterier for målopnåelse

·         Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o         at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o         at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o         at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget

o         på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

o         på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

·         Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o         at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o         at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)

o         at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

o         på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)

o         på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

·         Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

o         at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.

o         at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

o         at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Bedømmelse

Projektrapport med mundtlig prøve.