Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Dansk højmiddelalder ca. 1050-1340 - samfundsudvikling og korstog. ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat eller 3. års bachelor
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9902

Titel

Dansk højmiddelalder ca. 1050-1340 samfundsudvikling og korstog.

Formål

Kvalifikationer

indgående kendskab til udvalgte historiske emner

en avanceret forståelse for historiske sammenhænge

færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale

færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger

færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre

bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner

færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden

færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge

evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger

evnen til at fremlægge viden for andre

evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder

evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

I de senere år er der sket overordentlig meget med opfattelsen af dansk højmiddelalder blandt historikere. I undervisningsforløbet vil vi ved hjælp af litteratur og kilder undersøge nogle af disse nye tilgange, herunder spørgsmål som i hvilket omfang blev Danmark europæiseret, hvordan var eliten organiseret og ikke mindst: hvilken rolle spillede korstog?

 

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Anders Bøgh

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning Dansk

Litteratur

Litteratur: Bl.a.

P. Carelli, L. Hermansson & H. Sanders (red.): Ett annat 1100-tal. Individ, kollektiv och kulturelle mönster i medeltidens Danmark, 2004.

J.H. Lind, C. Selch Jensen, K.V. Jensen, A.L. Bysted: Danske korstog krig og mission i Østersøen, 2004.

Tid og sted

Onsdag 13-16 i lokale 034, bygning 1410

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i Historie - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Fri skriftlig hjemmeopgave eller mundtlig synopsiseksamen (afhænger af eksamensdisciplin)