[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser
Kompetencer
evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at fremlægge viden for andre
evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
evnen til at frembringe selvstændig, ny viden
I de senere år er der sket overordentlig meget med opfattelsen af dansk højmiddelalder blandt historikere. I undervisningsforløbet vil vi ved hjælp af litteratur og kilder undersøge nogle af disse nye tilgange, herunder spørgsmål som i hvilket omfang blev Danmark europæiseret, hvordan var eliten organiseret og ikke mindst: hvilken rolle spillede korstog?
Litteratur: Bl.a.
P. Carelli, L. Hermansson & H. Sanders (red.): Ett annat 1100-tal. Individ, kollektiv och kulturelle mönster i medeltidens Danmark, 2004.
J.H. Lind, C. Selch Jensen, K.V. Jensen, A.L. Bysted: Danske korstog krig og mission i Østersøen, 2004.