Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Global Modernity? Patterns of International Historical Development ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 1x3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10468

Formål

Kvalifikationer

indgående kendskab til udvalgte historiske emner

en avanceret forståelse for historiske sammenhænge

færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale

færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger

færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre

bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner

færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden

færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge

evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger

evnen til at fremlægge viden for andre

evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder

evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

"Global modernitet? Udviklingsmønstre i international historie"

   

I dag er historieskrivning udvidet til at række ud over nationens begrænsninger og til at forstå nationen i forhold til dens eksterne relationer. Men har der været en historisk udvikling, der tillader os at tale om en global modernitet? Kan vi bruge termer som modernitet til at beskrive ikke-europæisk historie, der ikke har haft de samme historiske erfaringer og ingen historie under betegnelsen modernitet? Ved at læse historiske fortolkninger af global historie og forsøg på at forstå fænomenet global historie teoretisk, lærer de studerende, hvordan der opnås en vidtspændende forståelse for længerevarende historiske udviklinger og differentiering mellem udviklingsmønstre i international historie.

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Hagen Schulz-Forberg

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning Engelsk

Litteratur

Readgins: Christopher Bayly, Birth of the Mordern World; Jürgen Osterhammel, Globalization; Shmuel N. Eisenstadt, Multiple Modernities, Reinhart Koselleck, Critique and Crisis.

Tid og sted

Tirsdag 10-13 i lokale 014, bygning 1328 (tuesday 10-13, room 014, building 1328)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i Historie - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Fri hjemmeopgave eller mundtlig synopsiseksamen