Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Historiebrug, hold II, Norden som historisk, regional og kulturel konstruktion 1814-2008 ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9531

Titel

Historiebrug: "Norden" som historisk, regional og kulturel konstruktion 1814-2008

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

- har k endskab til det historiske fagområde

- kan opstille og analysere en problemstilling, der drejer sig om , hvordan fortiden er blevet fortolket og bearbejdet af eftertiden til at fremme en række formål

- kan relatere eksempler på brug af fortiden til såvel den fortid, der henvises til, som til den eftertid, hvor brugen finder sted

Indhold

Betragtet ud fra et geografisk og geopolitisk synspunkt er det et faktum, at de nordiske lande udgør en del af Nordeuropa, og at hovedparten af dem ligger i Østersøregionen. Alligevel har den europæiske, nordeuropæiske og baltiske identitet generelt ikke spillet nogen særlig stor rolle i de tre skandinaviske lande Danmark, Norge og Sverige gennem de seneste 200 år. Mange skandinaver, socialdemokrater såvel som liberale, har betragtet den såkaldte Nordiske politiske kultur, sociale struktur og mentalitet som fundamentalt forskellig fra den politiske kultur, den sociale struktur og mentaliteten i det øvrige Europa. En indikation på denne holdning er brugen af begrebet Norden i stedet for Nordeuropa, når man taler om Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Norden betragtes som ikke-europæisk, ikke-katolsk, anti-imperialistisk, fredeligt og socialdemokratisk. Formålet med kurset er at undersøge myten såvel som realiteterne med hensyn til Norden. Hvordan bliver forestillingen om et historisk nordisk fællesskab, om en fælles nordiske kultur, om visse særlige nordiske værdier osv. brugt i den politiske og samfundsdebatten i de nordiske lande? Og hvordan stemmer myten om Norden overens med virkeligheden?

Faglige forudsætninger

Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.

Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Historisk emne 2 og 3, når prøverne i Historisk metode 1 og Historisk emne 1 er beståede.

Underviser

Lars Hovbakke Sørensen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende, og ikke-skriftlige kilder skal indgå i undervisningen.

Dansk

Litteratur

Litteratur: Øystein Sørensen and Bo Stråth (eds.) The Cultural Construction of Norden, Scandinavian University Press, Oslo 1997); Lars Hovbakke Sørensen: Nordenforestillinger i dansk politik 1945- 1968 , Forlaget Historia, Århus 2004 + et kompendium af diverse andre tekster.

Tid og sted

Onsdag 8-11 i lokale 039, bygning 1410

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i Historie - deltidsuddannelse

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøver: Bunden mundtlig, 48 t. forberedelsestid, 30 min eksamination inklusive bedømmelse, der opgives pensum i et nærmere angivet omfang   inkl ikke-skriftlige kilder.