[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har k
endskab til det historiske fagområde
- kan opstille og analysere en problemstilling, der drejer sig om
, hvordan fortiden er blevet fortolket og bearbejdet af eftertiden til at fremme en række formål
- kan relatere eksempler på brug af fortiden til såvel den fortid, der henvises til, som til den eftertid, hvor brugen finder sted
Betragtet ud fra et geografisk og geopolitisk synspunkt er det et faktum, at de nordiske lande udgør en del af Nordeuropa, og at hovedparten af dem ligger i Østersøregionen. Alligevel har den europæiske, nordeuropæiske og baltiske identitet generelt ikke spillet nogen særlig stor rolle i de tre skandinaviske lande Danmark, Norge og Sverige gennem de seneste 200 år. Mange skandinaver, socialdemokrater såvel som liberale, har betragtet den såkaldte Nordiske politiske kultur, sociale struktur og mentalitet som fundamentalt forskellig fra den politiske kultur, den sociale struktur og mentaliteten i det øvrige Europa. En indikation på denne holdning er brugen af begrebet Norden i stedet for Nordeuropa, når man taler om Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Norden betragtes som ikke-europæisk, ikke-katolsk, anti-imperialistisk, fredeligt og socialdemokratisk. Formålet med kurset er at undersøge myten såvel som realiteterne med hensyn til Norden. Hvordan bliver forestillingen om et historisk nordisk fællesskab, om en fælles nordiske kultur, om visse særlige nordiske værdier osv. brugt i den politiske og samfundsdebatten i de nordiske lande? Og hvordan stemmer myten om Norden overens med virkeligheden?
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Historisk emne 2 og 3, når prøverne i Historisk metode 1 og Historisk emne 1 er beståede.
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende, og ikke-skriftlige kilder skal indgå i undervisningen.
Litteratur: Øystein Sørensen and Bo Stråth (eds.) The Cultural Construction of Norden, Scandinavian University Press, Oslo 1997); Lars Hovbakke Sørensen: Nordenforestillinger i dansk politik 1945-
Prøver: Bunden mundtlig, 48 t. forberedelsestid, 30 min eksamination inklusive bedømmelse, der opgives pensum i et nærmere angivet omfang
inkl ikke-skriftlige kilder.