Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Popular culture and politics of identity in South Eastern Europe, 1945-2002 ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat og bachelor
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: max. 30 deltagere
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10449

Formål

Kvalifikationer

indgående kendskab til udvalgte historiske emner

en avanceret forståelse for historiske sammenhænge

færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale

færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger

færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre

bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner

færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden

færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser

 

Kompetencer

evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge

evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger

evnen til at fremlægge viden for andre

evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder

evnen til at frembringe selvstændig, ny viden

Indhold

Formålet med dette kursus er at undersøge hvordan populærkultur kommunikerer og bekræfter etniske og sociale identiteter. Fokuset ligger på national identitet som en kilde til politisk mobilisering og sociale sammenhænge, men manifestationer af rivaliserende og modstridende identiteter undersøges også. Populærkultur forstås her bredt og refererer til det udbredte forbrug af kulturelle produkter så som musik, sport og forbrugsvarer, men også politisk rettede fremstillinger, så som nationale symboler, flag, nationalsange og uddannelse. Forbindelserne mellem politik og populærkultur undersøges ved at placere tendenser inden for populærkulturen i en bredere national og international kontekst.  

Faglige forudsætninger

Ethvert af de studerede emner på kandidatuddannelsen skal tilføje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem de studerede emner.

Underviser

Tea Sindbæk

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning Engelsk

Litteratur

Preliminary reading list:
Tim Edensor, National identity, popular culture and everyday life, Oxford: Berg, 2002, 1-36, 69-102
Stevan K. Pavlowitch, Yugoslavia, London: Ernest Benn, 1971, 175-282
Carol S. Lilly, Problems of Persuasion: Communist Agitation and Propaganda in Post-War Yugoslavia, 1944-1948, Slavic Review, 53, 1994, 2, p. 395-413
John R. Lampe, Yugoslavia as history. Twice there was a country, Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 265-331
Pedro Ramet, Apocalypse culture and social change in Yugoslavia, in Pedro Ramet, ed., Yugoslavia in the 1980s, Boulder: Westview Press, 1985, 3-21
Jasminka Udovi ki and Ivan Torov, The interlude 1980-1990, in Jasminka Udovi ki and James Ridgeway (eds.), Burn this house. The making and unmaking of Yugoslavia, Durham: Duke University Press, 1997, 80-107
Eric D. Gordy, The Culture of Power in Serbia. Nationalism and the destruction of alternatives, Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 1999, 21-164..
Lenard J. Cohen, Embattled democracy: postcommunist Croatia in transition, in Karen Dawisha and Bruce Parrot, (eds.), Politics, power and the struggle for democracy in South-East Europe, Cambridge: Cambridge University Press, 1997, 69-121
Alex Bellamy, The formation of Croatian national identity, Manchester: Manchester University Press, 2003, 1-6, 32-64, 104-136
Claire Levy, Who is the other in the Balkans? Local ethnic music as a different source of identities in Bulgaria, in Richard Young, ed., Music, Popular Culture, Identities, Amsterdam/New York: Rodopi, 2002, 215-229
Martin Stokes, Islam, the Turkish state and arabesk, Popular music, 11, 1992, 2, 213-227
Mitja Velikonja, Ex-home: Balkan culture in Slovenia after 1991, in Sanimir Resi and Barbara - Törnquist Plewa, eds., The Balkans in focus, Lund: Nordic academic press, 2002, 189-207
Ivan olovi, Football, Hooligans and War, in Ivan olovi, The Politics of Symbol in Serbia, London: Hurst, 2002, 259-286
M. Iliycheva, Faithful until death: Sports fans and nationalist discourse in Bulgarian internet forums, Polish Sociological Review, 151, 2005, 251-270.
Radina Vu evi, ABC Textbooks and Ideological Indoctrination of Children: Socialism Tailor-made for Man or Child Tailor-made for Socialism, in Slobodan Naumovi and Miroslav Jovanovi, eds., Childhood in South East Europe: Historical Perpsectives on Growing Up in the 19th and 20th Century, Belgrade: igoja, 2001, 249-263
Dubravka Stojanovi, Construction of historical consciousness: The case of Serbian history textbooks, in Maria Todorova, ed., Balkan Identities. Nation and Memory, London: Hurst, 2004, 327-338
Mirela-Luminita Murgescu, Memory in Romanian History: Textbooks in the 1990s in Maria Todorova, ed., Balkan Identities. Nation and Memory, London: Hurst, 2004, 339-354
Alexander Kiossev, Bulgarian textbooks on Literary History and the Construction of National Identity in Maria Todorova, ed., Balkan Identities. Nation and Memory, London: Hurst, 2004, 355-365
John S. Hunter, Flying the flag: Identities, the Nation, and Sport, Identities: Global studies in Culture and Power, 10, 2003, 409-425
Martin Cloonan, Pop and the nation state: Towards a theorisation, Popular Music, 18, 1999, 2, 193-207

Tid og sted

Torsdag 8-11 i lokale 039, bygning 1410

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i historie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i historie

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i Historie - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Fri skriftlig hjemmeopgave eller mundtlig synopsiseksamen (afhænger af eksamensdisciplin)