[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at fremlægge analyser af historiske problemstillinger for andre
bevidsthed om valg af perspektiv, teori og metode i studiet af historiske emner
færdigheder i at kortlægge historiografiske felter og drøfte forskellige historiefaglige positioner mod hinanden
færdigheder i at anvende empiri i systematiske undersøgelser
Kompetencer
evnen til at sætte specifikke problemstillinger ind i større sammenhænge
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at fremlægge viden for andre
evnen til at arbejde systematisk ud fra flere perspektiver, teorier og metoder
evnen til at frembringe selvstændig, ny viden
På den ene side var renæssancens fyrster præget af middelalderens traditioner, på den anden side pegede deres regimenter frem mod etableringen af de tidlig moderne stater. Renæssancefyrsterne kom til at stå som vigtige overgangsfigurer i mellem det gamle personlige regimente, hvor fyrsterne rejste rundt i deres territorier for at regere, og den nye tids stat, hvor professionelle embedsmænd og bureaukratiske strukturer spillede en stadig støre rolle. Med udgangspunkt i 1500-tallets Danmark og Slesvig-Holsten vil forskellige aspekter af de europæiske renæssancefyrsters verden blive inddraget i udbuddet. Hvad var tidens fyrsteideal, og i hvor vid udtrækning levede fyrsterne op til det? Hvordan var livet ved hoffet, og hvilken funktion havde hoffet i tidens politiske kultur? Hvordan var forholdet mellem fyrsterne og de sociale eliter? I løbet af udbuddet vil disse spørgsmål blive relateret til udviklingen af den tidlig moderne stat.
Hillay Zmora:
Monarchy, Aristocracy, and the State in
På sporet af staten. Dansk statsdannelse mellem middelalder og enevælde,
Den jyske historiker
nr. 116, juni 2007, Mikkel Leth Jespersen, Jeppe Büchert Netterstrøm, Helle I.M. Sigh, Bertel Nygaard, Torben K. Nielsen og Bo Poulsen (red.).