[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Erhvervshistorie efter 1850
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser k
endskab til et selvvalgt emne indenfor det historiske fagområde
- kan opstille og analysere en problemstilling under inddragelse af samfundsvidenskabelig metode
- kan beskrive og forklare de historiske fænomener, den studerende arbejder med
ved hjælp af samfundsvidenskabelig metode
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, som er knyttet hertil
Dansk erhvervshistorie efter 1850 er historien om, hvordan Danmark har udviklet sig fra landbrugssamfund til industrisamfund og videre til servicesamfund. Det er historien om voksende forbrug og ændrede levevilkår. Det er også historien om arbejdsbetingelser, der har ændret sig, om forurening og forureningsbekæmpelse, om reklamebilleder og markedstænkning og meget andet.
Dansk erhvervshistorie kan belyses på forskellige niveauer, på individniveau direktører, funktionærer, arbejdere, forbrugere, investorer; på virksomhedsniveau husmandsbrug, gods, murerfirma, fabrik, købmand, bank; på sektorniveau landbrugshistorie, industrihistorie, handelshistorie osv. Man kan arbejde med overordnede sammenhænge som økonomisk vækst eller konjunkturforløb og man kan arbejde med konkrete eksempler som C.F. Tietgen eller Lego eller Korn- og Foderstofkompagniet.
Det er kursets formål at give et overblik over emnet og give eksempler på problemstillinger inden for emnet i dets fulde bredde og at diskutere hvad økonomiske teorier kan og ikke kan bruges til i den forbindelse.
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Hector Estrup m.fl.: Den økonomiske teoris historie. 2004
Chris Freeman and Francisco Louca: As time goes by.
Jørgen Fink: Dansk erhvervshistorie 1850-2006. (kommer i løbet af efteråret i Stakbogladen)
Prøven er a: Fri skriftlig hjemmeopgave, maks 15 sider, intet pensum. Prøveform a
forudsætter aktiv, tilfredsstillende deltagelse i et undervisningforløb. Videre kræves det ved prøveform a, at et forarbejde til opgaven på maks 5 sider har været forelagt til drøftelse på et undervisningshold eller over for eksaminator.
b: Bunden skriftlig hjemmeopgave, 7 dage, maks 15 sider, der opgives et pensum af et nærmere angivet omfang