[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser k
endskab til et selvvalgt emne indenfor det historiske fagområde
- kan opstille og analysere en problemstilling under inddragelse af samfundsvidenskabelig metode
- kan beskrive og forklare de historiske fænomener, den studerende arbejder med
ved hjælp af samfundsvidenskabelig metode
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, som er knyttet hertil
Gennem de sidste 20 år er historiefaget blevet kraftigt påvirket af samfundsvidenskabelige teorier som rational choice og nye grene indenfor institutionalisme og netværksteori. Dette har ikke mindst været tilfældet i USA. Vigtige, nye skoler er historisk sociologi, historisk institutionalisme og en social kapital tilgang, der bygger på historiske kilder. Til forskel fra mange andre skoler indenfor historievidenskaben er disse retninger ikke bange for at lade sig inspirere af den rational action theory (RAT), vi finder i rendyrket form indenfor økonomi og politisk økonomi, herunder public choice skolen. Dette er sket med henblik på et større teoretisk fokus i de mere proces orienterede, historiske analyser, der traditionelt fra RAT side er blevet kritiseret for merely telling stories og herved drukne vigtige, generaliserbare pointer i en bevidstløs strøm af empiriske detaljer (Thelen 1999: 372). Formålet med kurset er at give en indføring i de nye, samfundsvidenskabeligt inspirerede begreber og teorier indenfor historiefaget siden begyndelsen af 1990erne. Kurset lærer de studerende at forholde sig både konstruktivt og kritisk til de tværvidenskabelige begrebsdannelser, herunder deres teoretiske og metodiske muligheder og begrænsninger.
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
De studerende vil læse en række artikler samt flg. to grundbøger:
·
Svendsen, G.T. & G.L.H. Svendsen (2006)
Social kapital. En introduktion.
Hans Reitzels Forlag, København:
http://www.hansreitzel.dk/Datterforlag/HansReitzel/hrf.nsf/isbn/8741250176
Prøven er a: Fri skriftlig hjemmeopgave, maks 15 sider, intet pensum. Prøveform a
forudsætter aktiv, tilfredsstillende deltagelse i et undervisningforløb. Videre kræves det ved prøveform a, at et forarbejde til opgaven på maks 5 sider har været forelagt til drøftelse på et undervisningshold eller over for eksaminator.
b: Bunden skriftlig hjemmeopgave, 7 dage, maks 15 sider, der opgives et pensum af et nærmere angivet omfang