[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset sigter mod at give den studerende en generel indføring i og forståelse af grundlæggende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i humanistiske og samfundsvidenskabelige studier af idræt. Målet er, at den studerende tilegner sig kundskab om de gennemgåede forskningsmetoder og analysestrategiers særlige kendetegn. Derudover er det målet, at den studerende opnår evne til at beskrive og forstå metodologiske problemstillinger vedrørende validitet, generaliserbarhed, forskerroller og informantroller.
Introduktion til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder (bl.a. surveyundersøgelser, interviews og observationer) og analysestrategier (bl.a. eksplorerende og hypotesetestende strategier).
Validitet og generaliserbarhed i forhold til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Forskerroller og informantroller i forbindelse med studier af idræt.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne
2 x 2 lektioner. Undervisningen kan omfatte forelæsning med gennemgang af kursets litteratur, oplæg fra studerende, mindre gruppearbejder og individuelle skriveøvelser.
Launsø & Rieper (2005): Forskning om og med mennesker
Steinar Kvale(1997): Interviews
Robert Sands (2002): Sports Ethnography
Yderligere litteratur meddeles ved opslag.
Ordinær eksamen efter 1. kvarter. Reeksamen efter 4. kvarter
Indgår som valgfag i bacheloruddannelsen i Idræt
2 rapporter
Bedømmelse efter 7-trinsskalaen
Intern censur
Aflevering, godkendelse og bedømmelse af 2 obligatoriske rapporter a maks. 6 sider i løbet af kurset. Der gives karakter for hver rapport. Den samlede karakter udgøres af et gennemsnit af karaktererne for de 2 rapporter.