[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er, at den studerende tilegner sig en bred viden om en række særlige målgruppers muligheder for at dyrke idræt. Den studerende skal på baggrund af allerede erhvervede idrætslige kundskaber og færdigheder samt pædagogiske og sociologiske metoder opnå evnen til at vurdere hvorledes særlige grupper (grupper med særlige behov), kan involveres i konkrete idrætslige praksiser. Kurset vil med andre ord give de studerende et indblik i en række af de organisatoriske og didaktiske forudsætninger som aktiviteter for særlige målgrupper ofte fordrer.
Der kræves deltagelse i minimum 3 af de 5 temadage.
Kurset vil introducere de studerende for en række af de særlige politiske såvel som filosofiske og pædagogisk-didaktiske udfordringer der på forskellige vis relaterer sig særlige gruppers idrætsdeltagelse og ikke mindst de projekter som ofte understøtter en sådan . Derudover arbejdes der med tværfaglige perspektiver i tilknytning til begreber såsom diskurs, forskel, normalitet, integration og sundhed. Følgende målgrupper tænkes bearbejdet gennem 6 temadage:
Overvægtige børn og unge
Ældre
Personer med fysiske funktionsnedsættelser (fysisk handicappede)
Nydanskere
Vanskeligt stillede børn og unge
Personer med udviklingshæmning
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne
At man har gennemført idrætsstudiet som sidefag, har uddannelsesmæssig eller erhvervsmæssig erfaring inden for et eller flere af de nævnte teoretiske områder eller har arbejdet med særlige målgrupper.
Ekstern underviser i samarbejde med undervisere på Center for Idræt.
Undervisningen andrager 44 lektioner.
Der gennemføres 5 temadage á 5 lektioner med udgangspunkt i ovenstående målgrupper. Hver temadag vil fokusere på en særligt udvalgt målgruppe med såvel teoretisk som praktisk indhold.
9 lektioner anvendes til projektudvikling og igangsættelse.
10 lektioner vil blive anvendt til tværgående teoretiske temaer fra epistemologiske, pædagogiske, kulturelle samt sundhedsmæssige områder.
Der vil indgå 1-2 studiebesøg i relevante miljøer.
Vil blive meddelt umiddelbart inden kursusstarten.
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.