[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er, at de studerende videreudvikler den viden og de færdigheder, de har erhvervet sig i forbindelse med det obligatoriske fag i svømning og vandaktiviteter, samt at de får indsigt i og erfaringer med nye muligheder inden for området. Det er endvidere et mål, at de studerende erhverver sig viden og færdigheder, så de kan bestå svømmelærereksamen. Herudover tilsigter kurset at give den studerende en bred teoretisk viden i og praktiske erfaringer med de didaktiske og pædagogiske forhold, der knytter sig til undervisning i svømning og vandaktiviteter.
Der er mødepligt.
I undervisningen tages udgangspunkt de didaktiske og pædagogiske forhold, der knytter sig til undervisning i svømning og vandaktiviteter.
Der vil endvidere være fokus på udviklingen af de teoretiske aspekter samt egenfærdigheder i de stilarter, der er gennemgået på den obligatoriske del.
Den didaktiske og pædagogiske del består af såvel teoretiske lektioner som praktiske lektioner, der udføres i samarbejde med de lokale uddannelses institutioner (folkeskoler, gymnasier etc.). Der indgår en praktikdel, hvor de studerende i grupper á 2-3 personer skal stå for undervisningen af folkeskoleelever/gymnasielever. Undervisningen vil foregå under supervision af underviser på CFI.
Forløbet indeholder et udvidet teoretisk og praktisk forløb i livredning og førstehjælp.
I forløbet vil der endvidere blive sat fokus på udspring, boldaktiviteter, samt funktionshæmmedes muligheder i vand.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne
foretage tekniske analyser af de fire stilarter
fejlrette i de fire stilarter
konstruere undervisningsforløb for en given målgruppe i svømning og vandaktiviteter
udføre basale udspring
analysere basale udspring
udføre praktiske færdigheder i henhold til svømmelæreeksamen
diskutere det planlagte og gennemførte undervisningsforløb i relation til fagets pensum
Lars Bo Larsen.
3 x 2 TØ/PØ pr. uge i 7 uger. I alt 42 lektioner. I forløbet vil der desuden være 8 praktiklektioner.
Moderne svømning: Bertelsen et all. Dansk svømme union.
Livredningsbogen. Palle Aagaard, Lillan Madsen m.fl.
Svømmekompendium Efteråret 2007. Lars Bo Larsen.
Svømmekompendium Foråret 2008.
Peitersen og Rønholdt: Idrætsdidaktik og pædagogisk praksis.
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.
Hjemmeopgave med mundtligt forsvar.
De studerende udarbejder i grupper af 2-3 personer en undervisningslektion, der udføres i praksis vha. medier (elever fra folkeskole eller gymnasie klasse) som afslutning på praktikforløbet.
Efterfølgende udarbejder de studerende en opgave med udgangspunkt i de didaktiske og pædagogiske overvejelser, de har haft i forbindelse med lektionen, herunder evaluering af den foreståede undervisning. Opgaven danner baggrund for en individuel mundtlig eksamination (af 20 min. varighed) med ekstern censur. Individuel karakter efter 13-skalaen. I forbindelse med svømmelærereksamen skal den studerende gå op til prøver i
livredning og udspring, der bedømmes bestået eller ikke bestået.