[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Formålet med disciplinen er at give de studerende viden om, forståelse af og færdighed i analysen af relationen mellem medier og publikum samt mønstre i denne relation, og der arbejdes tillige med at inddrage viden, teorier og metoder fra den studerendes centrale fag. I disciplinen arbejdes der med et teoretisk og et metodisk perspektiv. Teoretisk introduceres til receptionsteorier og forskningstraditioner inden for publikumsforskningen i skæringspunktet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Metodisk introduceres til kvantitative og kvalitative tilgange og til publikumsforskningen både metodeteoretisk og i form af praktiske redskaber. Forløbet foregår i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske receptionsprojekter. I disse projekter skal de studerende opstille og gennemføre egne undersøgelsesprojekter samt anvende og reflektere over relevante teoretiske og metodiske tilgange.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven en fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfanget er 20-25 sider for én studerende. Opgaven skal indeholde et engelsksproget resumé på maks. 1 side per studerende. I bedømmelsen vægtes det faglig indhold højest, mens resumeet indgår modificerende.Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.
Prøveform
: Fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed
: 30 minutter, inkl. censur.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Den skriftlige eksamensopgaves omfang er 25-30 sider for én studerende. Opgaven skal
indeholde et resumé på et fremmedsprog på maks. 1 side per studerende. I bedømmelsen vægtes det faglig indhold højest, mens resuméet indgår modificerende. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed
: 30 dage til hjemmeopgaven, 40 minutter, inkl. censur til den mundtlige eksamen.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point.