Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bachelorprojekt MED Suppl. ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9901

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Færdighed i flerfagligt videnskabeligt arbejde.
  • Forståelse for kombinationer mellem teoretiske og metodiske tilgange.
  • Viden om forbrugsmønstre ved forskellige medier og sociale og kulturelle kontekster for disse.
  • Viden om receptionsteori, metodeteori og forskningstraditioner knyttet til publikumsforskningen.
  • Færdighed i analyse af relationen mellem medierne og publikums mediebrug og reception.
  • Forståelse for metodiske problemstillinger der knytter sig til at gennemføre kvalitative publikumsanalyser.
  • Færdighed i anvendelsen af kvantitative og kvalitative metoder i analysen af mediebrug og reception.
  • Færdighed i anvendelse af receptions- og metodeteori i empirisk praksis.
  • Færdighed i analyse af empiriske data i et receptions- og metodeteoretisk perspektiv.
  • Indsigt i anvendelse af forskellige kvalitative metodiske redskaber i publikumsanalysen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne arbejde flerfagligt og med kombinationer af teori og metode
  • Kunne planlægge og gennemføre kvalitative undersøgelser.
  • Kunne omsætte teori til empirisk praksis.
  • Kunne sætte empirisk praksis i teoretisk perspektiv.
  • Kunne vurdere resultater af kvalitative undersøgelser.
  • Kunne anvende samspillet mellem kvalitative og kvantitative metoder i analysen af mediebrug og -reception.
  • Kunne forklare og vurdere mediebrugen i forhold til bredere sociale og kulturelle faktorer.
  • Kunne indgå i faglige samarbejdsrelationer og tilrettelægge et projektarbejde.
  • Kunne organisere projekter, hvor der arbejdes empirisk med faktiske modtagere og eventuelle eksterne samarbejdspartnere.

Formålet med disciplinen er at give de studerende viden om, forståelse af og færdighed i analysen af relationen mellem medier og publikum samt mønstre i denne relation, og der arbejdes tillige med at inddrage viden, teorier og metoder fra den studerendes centrale fag. I disciplinen arbejdes der med et teoretisk og et metodisk perspektiv. Teoretisk introduceres til receptionsteorier og forskningstraditioner inden for publikumsforskningen i skæringspunktet mellem humaniora og samfundsvidenskab. Metodisk introduceres til kvantitative og kvalitative tilgange og til publikumsforskningen både metodeteoretisk og i form af praktiske redskaber. Forløbet foregår i en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske receptionsprojekter. I disse projekter skal de studerende opstille og gennemføre egne undersøgelsesprojekter samt anvende og reflektere over relevante teoretiske og metodiske tilgange.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at opstille egne empiriske receptionsprojekter, der afspejler hovedvægten i uddannelsen, idet teori, metode og viden fra det centrale fag inddrages.
  • kan beskrive og vurdere sammenhængen mellem de enkelte medier og brugerne og skal demonstrere færdighed i at gennemføre kvantitative og/eller kvalitative receptionsanalyser på et receptionsteoretisk og metodisk reflekteret grundlag.

Indhold

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først tilmelde sig prøven i bachelorprojektet, når samtlige prøver på første semester af suppleringsfaget er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske projekter i grupper under vejledning. Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsfaget i medievidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende (75% tilstedevær) har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver i forløbet, er prøven en fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfanget er 20-25 sider for én studerende. Opgaven skal indeholde et engelsksproget resumé på maks. 1 side per studerende. I bedømmelsen vægtes det faglig indhold højest, mens resumeet indgår modificerende.Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.

Prøveform : Fri hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed : 30 minutter, inkl. censur.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 15 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen. I eksaminationen tages der udgangspunkt i den skriftlige eksamensopgave med inddragelse af pensum. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Den skriftlige eksamensopgaves omfang er 25-30 sider for én studerende. Opgaven skal
indeholde et resumé på et fremmedsprog på maks. 1 side per studerende. I bedømmelsen vægtes det faglig indhold højest, mens resuméet indgår modificerende. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Der gives en samlet karakter, hvor hovedvægten lægges på den skriftlige del af prøven.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave i kombination med en mundtlig eksamen.
Varighed : 30 dage til hjemmeopgaven, 40 minutter, inkl. censur til den mundtlige eksamen.
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 15 ECTS-point.