Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Computerspilteori ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Undervisningstidspunkt onsdag 9 - 12 (Vær opmærksom på at ændringer kan forekomme)
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10189

Formål

Kompetencer :

Den studerende opnår i kurset et grundlæggende kendskab til:

- Computerspillets historie

- Computerspil som regelsystemer

- Computerspil som narrative systemer

- Interfaceproblemstillinger i computerspil

- Computerspil i et bredere mediekulturelt perspektiv

- Nye typer computerspil (herunder fysisk interaktion og politiske/kommunikative computerspil)

 

Formål:

Formålet med kurset er at gøre den studerende i stand til at beskrive, analysere og fortolke computerspil og teorier om computerspil fra en æstetisk og kulturel synsvinkel. Der lægges vægt på, at den studerende lærer at indgå i en faglig diskussion af computerspils æstetiske udtryk og deres rolle i kulturen.

Den studerende skal endvidere - i forbindelse med analyse, fortolkning og diskussion af computerspil og computerspilteori - udvikle sine akademiske skrivekundskaber og mundtlige fremstilling.

 

Indhold

Som de fleste ved, spiller computerspillet ikke blot en betydelig rolle i underholdningsindustrien og i en markedssfære, det spiller også en vigtig rolle i vores kultur. De nye mediers sprog er domineret af computerspillet. I kurset beskæftiger vi os med computerspilteori  dvs. teorier om dette sprog, dets udtryk (computerspillets æstetik) og dets rolle i vores kultur. Vi vil diskutere emner som computerspillets strukturelle grundkarakter, fortælling og spilstrukturer i simulationer (som modsætning til bøger, film osv.), interaktionsformer og nye former for computerspil (politiske spil, fysisk interaktion, pervasive gaming).

 

Som udgangspunkt for kurset skal man selvfølgelig spille computerspil og have en grundlæggende interesse for computerspil. Man behøver dog langt fra være hardcore gamer for at følge kurset.

Faglige forudsætninger

BA- med et grundlæggende kendskab til æstetik/æstetisk teori/multimedieæstetik er en forudsætning.

 

Underviser

Christian Ulrik Andersen

Undervisnings- og arbejdsform

Oplæg, studenteroplæg, skriveøvelser, diskussion, individuel/gruppe-vejledning). Dansk

Litteratur

Kurset inddrager en række teoretiske tekster om computerspil  bl.a. fra bogen Handbook of Computer Game Studies (Raessens & Goldstein (eds.), Alex Galloway, McKenzie Wark, etc.). Kurset fokuserer primært på den nyeste forskning på området.

Et kompendium vil udbydes sammen med kurset.

 

Kurset vil også inkludere udvalgte spil på pensumlisten (ingen viden uden praksis!)

Titel

Computerspilteori

ECTS

10/15/20

Kan indgå i kandidatuddannelsen som:

Multimedier / digital design / audiodesign / spil udd.

Specialiseringsfag, Digital Design og virksomhed, organisation og samfund

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja (fx. de studerende udfører en analyse af storytelling på en virksomheds hjemmeside. Analysen indgår som empiri i eksamensopgaven)

Bedømmelse

Ifølge studieordningen