Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Design af byens digitale liv ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge: Undervisning tirsdag 9 -12 (Vær opmærksom på at ændringer kan forekomme)
  • Deltagerbegrænsning: 20
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10512

Formål

Evne til at gennemføre og reflektere over en designproces med fokus på visualisering af desingn ideer og løsninger inden for området Byens digitale liv. Kunne producere virtuel video-prototype.

Indhold

Boghandler med kombineret med cafeer og biblioteker i kombination med borger­service faciliteter er eksempler på mennesker tilbringer større og større del af deres liv uden for hjemmet og at byer i stigende grad er blevet en lokalitet for menneskers daglige aktivitet. Udbredelsen af nye digitale kommunikationsformer, herunder brug af Internettet, udfordrer indholdsproducenterne samtidigt med, at det giver regions borgere og turister mulighed for at selv at bidrage til indhold, hvor de eksempelvis med brug af mobiltelefoner både er modtager og leverandører af indhold medens de er på farten.

 

Gennem de senest ti år er der internationalt set sket en voldsom udvikling i teknologier, som gør som muligt at integrere displays i facader, hvorved facaden er blevet et nyt medie for kommunikation i både stor og lille skala.

 

Til forskel fra traditionelle displays skal mediefacader designes og tilpasses den specifikke bygning og det kommunikative og oplevelsesmæssige formål, og der er dermed således tale om en høj grad af individualitet, hvor der åbnes op for at bygninger kan blive dynamiske og få karakter af at være levende organismer, og hvor det er særligt vigtigt at bygning og mediefacade harmonerer samt tager hensyn til byens og landets karakter. Til forskel fra tv som folk selv kan vælge at slukke for, så er mediafacaden til stadighed tilstede og opleves af mennesker døgnet rundt, hvilket stiller yderligere særlige til dens indhold og udformning. Bygningen kan gennem mediefacaden via kamerabaseret interaktion og sensorteknologi afspejle bygningens omgivelser eller indre og dermed for eksempel tiltrække opmærksomhed og invitere til at komme ind i bygningen.

 

Kursets overordnede formål er bidrage til forståelse af de designprocesmæssige aspekter af udvikling af interaktive mediefacader, som en del af det indre og ydre af overflader i byrummet. Dette formål vil blive forfulgt gennem en eksperimentel tilgang til design af nye koncepter for interaktive mediefacader i et spektrum spændende fra kommunikation, nyhedsformidling, virksomheds og produktpræsentation, branding, underholdning, og digital kunst.

 

En væsentlig del af kurset vil være en introduktion til CAVIs virtuelle studie, som vil blive brugt som gennemgående skitse og design værktøj,

 

Kurset er udbudt i tilknytning til forskningsprojektet Mediefacader (se nedenfor) og vil evt. og være tilknyttet forskningscentret Digital Urban Living, som er under etablering. Kurset kan bruges som specialeforberedende aktivitet eller som forstudie til et ph.d. studie.

 

 

Faglige forudsætninger

Introducerende design.

Gerne 3D kompetencer, men ikke et krav.

 

Underviser

Kim Halskov og Rune Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Workshops og grundig projektvejledning

Enkelte forelæsning. Dansk

Litteratur

(foreløbig liste)

 

ag4 (2006): Media Facades. Cologne: daab .

 

Halskov, K.   & Dalsgård, P. (2006): Inspiration Card Workshops. In Proceedings of DIS 2006 (2-11).

Halskov, K. & Dalsgård, P.: The Emergence of Ideas: The interplay between sources of inspiration and emerging design concepts. To appear in Journal of CoDesign.

Halskov, K., Dalsgård, P., Nielsen, R. : Maps for Design Reflection. Submitted for publication.

Madsen, K.H. and Nielsen, R.: Virtual video prototyping. In Human-Computer Interaction Journal vol 21 2006.

Materio (2005): Material World 2: Innovative Materials for Architecture and Design. Birkhäuser Basel Publishers.

Nielsen, R. (2002): Collaborative Spaces: Inhabiting Virtual 3D worlds

In: Virtual Space: The Spatiality of Virtual Inhabited 3D Worlds. Ed. Lars Qvortrup. Springer-Verlag UK, p 171 - 189

 

www.cavi.dk/studio.php

www.cavi.dk/projects/mediafacades.php

www.digitalexperience.dk

www.urbanscreens.org

Titel

Design af byens digitale liv

ECTS

10,15,20

Kan indgå i kandidatuddannelsen som:

DOP, Design og programmering

Specialiseringsfag Digital Design og virksomhed, organisation og samfund

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Bedømmelse

Ifølge studieordningen