Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Film- og tv-teori II ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor (Sidefag)
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9952

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Centrale film- og tv-teorier og disse teoridannelsers historiske udvikling.
  • Teoridannelsernes relation til film- og mediehistorien.
  • Teoriernes betydning for forståelsen af de audiovisuelle mediers sprog og æstetik og disses udvikling.
  • Teoridannelsernes perspektiver i forhold til analytisk arbejde med film og tv.
  • Teoridannelsernes perspektiver i forhold til produktion af film og tv.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne reflektere over og bringe teoridannelserne i anvendelse over for film og andre audiovisuelle medieprodukter.
  • Kunne arbejde praktisk og teoretisk reflekterende med udvalgte eksempler: i forbindelse med værkintern beskrivelse, analyse og tolkning.
  • Kunne argumentere for valg af teorigrundlag for analyse af film eller andre medieprodukter.
  • Kunne anvende film- og medieteoretiske tilgange til karakteristik af medieproduktioner og placering af disse i mediekulturel og samfundsmæssig sammenhæng.
  • Kunne redegøre mundtligt og skriftligt for audiovisuelle mediers betydningsdannelse og potentielle virkning.
  • Kunne bringe teoretisk viden i anvendelse i forbindelse med audiovisuel medieproduktion.

Formålet med disciplinen er at udbygge de studerendes viden om og overblik over centrale teorier om audiovisuelle mediers betydningsdannelse og kommunikative funktioner, samt teoriernes historiske udvikling. Forløbet sigter tillige imod at opøve evnen til at reflektere over og diskutere teoridannelsernes indbyrdes relationer og deres relevans i forhold til arbejde med film- og tv-produktioner.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer omfattende viden om centrale teoridannelser og forståelse af teoriudviklingen.
  • viser teoretisk forståelse i arbejdet med udvalgte filmeksempler i forbindelse med værkintern beskrivelse, analyse og tolkning.
  • argumenterer for valg af teorigrundlag for analysetilgangen i et givet værk.

Indhold

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i film- og tv-teori II, når film- og tv-teori I er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. De studerendes arbejde i undervisningsforløbet kan foregå i grupper. Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i film og tv

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i film og tv

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven er en skriftlig eksamen og kan aflægges på to måder: a) I tilknytning til undervisningen b) uden tilknytning til undervisningen.

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet) aflægges prøven som en fri hjemmeopgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog
således at alle dele af opgaven, undtagen problemformuleringen og konklusionen, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang 15-20 sider pr. studerende.

Prøveform: Fri, skriftlig prøve.
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala
Vægtning: 15 ECTS-point.

b) Foreligger der ikke undervisningsdeltagelse, skal der udarbejdes en bunden skriftlig hjemmeopgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformuleringen og konklusionen, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Omfang 20-25 sider pr. studerende.

Prøveform: Bunden, skriftlig prøve.
Varighed: 30 dage
Censur og bedømmelse: Intern censur, 7-skala
Vægtning: 15 ECTS-point.