[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Vi vil blandt andet som afsæt diskutere forholdet mellem u-virkelige og virkelige, såkaldt realistiske filmuniverser. Film har altid manipuleret mere eller mindre fantastiske universer frem, og mulighederne er ikke blevet mindre med årene og computerudviklingen!
Fritz Lang lavede Metropolis i 1926, siden er andre science fiction- og eventyrfilm dukket op på lærredet. Pirater, aliens, super og spider men, hobbitter og Potter-drenge sælger billetter. -
Billeder er ikke nødvendigvis afhængige af, at det de viser, faktisk eksisterer; ting, figurer og hele verdener kan blot computergenereres. Eller, om det er blevet sagt: Men billeder er også billeder-af-begreber, billeder-af-følelser. Billeder-af-ting-vi-ikke-ved-hvordan-ser-ud. Billeder af engle, djævle, af fremtidsvisioner, fortidskonstruktioner. Man kan tegne,male, digitalt fremstille eller manipulere billeder frem. Billeder af ting, der slet ikke eksisterer. Spøgelser, vampyrer, djævle, engle, over- og underverdener. Fantasifigurer, miljøer, hele verdener. Fiktionsuniverser med indhold af byer, landskaber, årstider mennesker, og deres indbyrdes relationer, følelser, stemninger... Måske er der mening i galskaben?
Hvad er der på spil i udtryk, formgivning og ideer i de film, vi stormer ind og ser? Hvad er det, de fantastiske filmbilleder kan? Det vil vi studere og forsøge at indkredse fascinationskraften i denne måde at bruge de levende billeder på.Optaget på kandidatuddannelsen i Medievidenskab
Sidefaget i Film og Tv
Kombination af forelæsninger, oplæg, diskussioner.
Screeninger. dansk
Medie- og samfundsteori og medieæstetik,
Metodeteori og medieproduktionsanalyse,
valgfag