Introduktion til Organisationsanalyse ITO Suppl. ( forår 2008 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
2. semester
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
9888
Formål
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Grundlæggende organisationsteori og forholdet mellem aktører, teknologi og organisation.
-
Tilgange til kvalitative metoder på et grundlæggende niveau.
-
Teorier og viden om den historiske udvikling af samfund, teknologi og videnskab med vægt på de teknologiopfattelser, der kommer til udtryk i samfunds- og økonomiske teorier.
-
Teorier og viden om innovation i samspillet mellem virksomheder, samfund, marked og informationsteknologi.
-
Viden om virksomheders udvikling og anvendelse af informationsteknologi.
Gennem arbejdet skal den studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:
-
Kunne analysere organisationer ud fra forskellige perspektiver.
-
Kunne planlægge og udføre kvalitative analyser i tentativ form.
-
Kunne anvende analytiske begreber om det innovative samspil mellem virksomheder, samfund, og brug af informationsteknologier, evt. ud fra socioøkonomiske begreber.
-
Kunne anlægge historiske perspektiver på nuværende socioøkonomiske tendenser og opfattelser af informationsteknologiens betydning.
Disciplinen introducerer til organisationsanalyse. Desuden gennemgås videnskabelig metode i form af en indføring i kvalitative metoder.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
demonstrerer indsigt i organisationsteori på grundlæggende niveau
-
kan udføre en enkel organisationsanalyse
-
demonstrerer indsigt i kvalitative metoder
-
kan tilrettelægge et simpelt undersøgelsesdesign
-
kan gennemføre interviews og deltagerobservation
Indhold
Faglige forudsætninger
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningsformen er forelæsninger fulgt op af øvelser
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
Prøven afløses ved deltagelse i aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær) herunder aflevering af to obligatoriske, skriftlige opgaver af hver 4 - 6 siders omfang (ekskl. bilag) i forbindelse med opgaven i kvalitative metoder.
Prøveform
: Undervisningsdeltagelse.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, bestået/ikke-bestået
Vægtning
: 5 ECTS-point
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden hjemmeopgave. Omfang er 12-15 sider.
Prøveform
: Bunden hjemmeopgave.
Varighed
: 14 dage.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.