Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kreativitet - Ide - Kampagne ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandiat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Seminarer efter aftale
  • Deltagerbegrænsning: 25
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10879

Formål

FAGET ER OVERTEGNET OG KAN IKKE TILMELDES

Kursets formål er en generel undersøgelse af begreberne kreativitet og idé og en specifik undersøgelse af, hvordan kreativitet og ideer bringes i praktisk anvendelse i udviklingen af kommunikationskampagner. Det er ambitionen at sætte de studerende i stand til at forarbejde og koncentrere budskaber gennem anvendelse af kreative teknikker og værktøjer til at generere, forarbejde og vurdere kommunikationsideer. Det er derudover formålet at sætte de studerende i stand til arbejde med målgrupper i en medieneutral kontekst.

Indhold

Vi hører ofte at erhvervslivet skal overleve på kreativitet, at vi i mediebranchen tilhører den kreative klasse og at gode ideer er en slags råstof. Alligevel interesserer meget få sig for, hvad kreativitet er, hvad kreativitet betyder og mindst af alt for, hvordan man anvender kreative teknikker i praksis. De færreste erhvervsledere kan definere begreber som kreativitet og ide - og kreative kompetencer forveksles ofte med artistisk talent.

 

På kurset undersøger vi, hvor kreativiteten kommer fra, hvorfor vi har brug for den, hvordan den virker og hvordan den anvendes i forhold til udvikling af kommunikationsideer. Derudover ser vi på, hvordan forretningsmæssige ideer, strategiske ideer og eksekveringsideer hænger sammen i de budskaber, som vi præsenteres for i informations- og reklamekampagner. Vi tager desuden et friskt kig på, hvordan indsigt ind i målgruppen styrer den kreative udviklingsproces. Under forløbet analyserer vi på et væld af kampagner og løser en konkret kommunikationsopgave i samarbejde med et af landets største kommunikationsbureauer.

Faglige forudsætninger

Optaget på kandidatuddannelsen i medievidenskab

Underviser

Jacob Bagai

Reklameskolen Academy

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen vil veksle mellem workshop, oplæg og god gammeldags forelæsning. Tyngden vil dog ligge på workshops, hvor vi arbejder praktisk sammen i hold. Kurset forudsætter med andre ord deltagelse og lyst til at arbejde tæt sammen med de medstuderende. Dansk

Litteratur

Kommer senere

Titel

Kreativitet  Idé - Kampagne

Kan indgå i kandidatuddannelsen som:

Medie- og samfundsteori og medieæstetik, valgfag, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Bedømmelse

Ifølge studieordningen