[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
FAGET ER OVERTEGNET OG KAN IKKE TILMELDES
Kursets formål er en generel undersøgelse af begreberne kreativitet og idé og en specifik undersøgelse af, hvordan kreativitet og ideer bringes i praktisk anvendelse i udviklingen af kommunikationskampagner. Det er ambitionen at sætte de studerende i stand til at forarbejde og koncentrere budskaber gennem anvendelse af kreative teknikker og værktøjer til at generere, forarbejde og vurdere kommunikationsideer. Det er derudover formålet at sætte de studerende i stand til arbejde med målgrupper i en medieneutral kontekst.
Vi hører ofte at erhvervslivet skal overleve på kreativitet, at vi i mediebranchen tilhører den kreative klasse og at gode ideer er en slags råstof. Alligevel interesserer meget få sig for, hvad kreativitet er, hvad kreativitet betyder og mindst af alt for, hvordan man anvender kreative teknikker i praksis. De færreste erhvervsledere kan definere begreber som kreativitet og ide - og kreative kompetencer forveksles ofte med artistisk talent.
På kurset undersøger vi, hvor kreativiteten kommer fra, hvorfor vi har brug for den, hvordan den virker og hvordan den anvendes i forhold til udvikling af kommunikationsideer. Derudover ser vi på, hvordan forretningsmæssige ideer, strategiske ideer og eksekveringsideer hænger sammen i de budskaber, som vi præsenteres for i informations- og reklamekampagner. Vi tager desuden et friskt kig på, hvordan indsigt ind i målgruppen styrer den kreative udviklingsproces. Under forløbet analyserer vi på et væld af kampagner og løser en konkret kommunikationsopgave i samarbejde med et af landets største kommunikationsbureauer.
Jacob Bagai
Reklameskolen AcademyMedie- og samfundsteori og medieæstetik, valgfag, Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse