Medietekstanalyse II ( forår 2008 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
2. semester
-
Timer per uge:
3 forelæsninger og 2 holdtimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
9698
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:
-
Analyse af medieteksters kommunikative karakteristika og funktioner, med henblik på æstetiske virkemidler, tematik, genre, mediekulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for
medieteksterne.
-
Færdighed i analyse af samspillet mellem form, indhold og mediekulturel kontekst i de trykte, auditive, audiovisuelle og interaktive medieformer både historisk og aktuelt.
-
Analyse af samspil mellem de forskellige medieformer.
-
Færdighed i anvendelsen af relevante analyseteorier med fokus på deres anvendelighed i forhold til konkrete medieformer, mediegenrer og medietekster.
-
Forståelse for og kendskab til metodiske og teoretiske
problemstillinger inden for medietekstanalysen.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig
følgende faglige og sociale kompetencer:
-
Kunne udføre medietekstanalyser.
-
Kunne forholde sig analytisk til medieformernes forskellige kulturelle kontekster.
-
Kunne forholde sig analytisk til de forskellige genrer og formater samt deres relation til de forskellige medieformer og kommunikative formål.
-
Kunne udvælge og anvende relevante analysemetodiske og teoretiske strategier til et givet medietekstmateriale (f.eks. visuel, narrativ, auditiv, sproglig og/eller dramaturgisk analyse, genreanalyse, argumentation og retorik, receptionsæstetik og diskursanalyse), og relatere dette til mere overordnede mediekulturelle og teoretiske problemstillinger.
-
Kunne anvende medietekster til at arbejde problemorienteret i
forhold til et aktuelt eller historisk tema.
Formålet med disciplinen er at give den studerende færdighed i teoretisk og metodiske reflekteret, analyse af forskellige medieformers og mediegenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Disciplinen fokuserer på forskellige medieformer (typisk trykte medier, radio, tv og internet) og med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen diskuteres og vurderes gennem perspektiverende og eksemplariske analyser af aktuelle og historiske medietekster.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:
-
argumenterer for valget af analyseteoretiske og metodisk tilgangsvinkel i forhold til et medietekstmateriale.
-
bruger og diskuterer analytiske og metodiske færdigheder i løsningen af den stillede opgave.
-
demonstrerer, diskuterer og teoretisk reflekterer over udvalgte analytiske og metodiske tilgange i løsningen af den stillede opgave
Indhold
Faglige forudsætninger
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Medietekstanalyse II, når prøven i Medietekstanalyse I er bestået.
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler.
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Prøveform: Bunden, skriftlig prøve
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i
forbindelse med forløbet), er prøven en skriftlig eksamen og har form af en
bunden, skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 12-14 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 5 dage
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 15-20 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 6 dage
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.