Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Medietekstanalyse II ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsninger og 2 holdtimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 9698

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:

  • Analyse af medieteksters kommunikative karakteristika og funktioner, med henblik på æstetiske virkemidler, tematik, genre, mediekulturelle og samfundsmæssige konteksters betydning for
    medieteksterne.
  • Færdighed i analyse af samspillet mellem form, indhold og mediekulturel kontekst i de trykte, auditive, audiovisuelle og interaktive medieformer både historisk og aktuelt.
  • Analyse af samspil mellem de forskellige medieformer.
  • Færdighed i anvendelsen af relevante analyseteorier med fokus på deres anvendelighed i forhold til konkrete medieformer, mediegenrer og medietekster.
  • Forståelse for og kendskab til metodiske og teoretiske
    problemstillinger inden for medietekstanalysen.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig
følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne udføre medietekstanalyser.
  • Kunne forholde sig analytisk til medieformernes forskellige kulturelle kontekster.
  • Kunne forholde sig analytisk til de forskellige genrer og formater samt deres relation til de forskellige medieformer og kommunikative formål.
  • Kunne udvælge og anvende relevante analysemetodiske og teoretiske strategier til et givet medietekstmateriale (f.eks. visuel, narrativ, auditiv, sproglig og/eller dramaturgisk analyse, genreanalyse, argumentation og retorik, receptionsæstetik og diskursanalyse), og relatere dette til mere overordnede mediekulturelle og teoretiske problemstillinger.
  • Kunne anvende medietekster til at arbejde problemorienteret i
    forhold til et aktuelt eller historisk tema.

Formålet med disciplinen er at give den studerende færdighed i teoretisk og metodiske reflekteret, analyse af forskellige medieformers og mediegenrers kommunikative karakteristika, teoretisk-analytiske implikationer samt kulturelle kontekster. Disciplinen fokuserer på forskellige medieformer (typisk trykte medier, radio, tv og internet) og med fokus på udvalgte mediegenrer og -tekster. Forskellige analyseteoretiske og -metodiske tilgange til medietekstanalysen diskuteres og vurderes gennem perspektiverende og eksemplariske analyser af aktuelle og historiske medietekster.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj
grad den studerende:

  • argumenterer for valget af analyseteoretiske og metodisk tilgangsvinkel i forhold til et medietekstmateriale.
  • bruger og diskuterer analytiske og metodiske færdigheder i løsningen af den stillede opgave.
  • demonstrerer, diskuterer og teoretisk reflekterer over udvalgte analytiske og metodiske tilgange i løsningen af den stillede opgave

Indhold

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøven i Medietekstanalyse II, når prøven i Medietekstanalyse I er bestået.

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion og gennemgang af konkrete eksempler. Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Prøveform: Bunden, skriftlig prøve
Prøven kan aflægges på én af to måder:

a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i
forbindelse med forløbet), er prøven en skriftlig eksamen og har form af en
bunden, skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 12-14 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 5 dage
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave. Omfanget er 15-20 sider.

Prøveform : Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed : 6 dage
Censur og bedømmelse : Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning : 10 ECTS-point.