Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Metode og proces MM KA (linie MM) ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester/3. kvarter
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10581

Formål

De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Evne til at perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
  • Færdighed i udarbejdelsen kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug
  • Viden om og forståelse for designteknikker og arbejdsformer
  • Forståelse af designprocesser
  • Analytiske og praktiske færdighed i design og realisering af multimedieprodukter i en selvvalgt brugssammenhæng, fx. i arbejdsrelateret eller kunstnerisk/underholdningsmæssig kontekst
  • Viden om multimedieprodukter i deres kulturelle, teknologiske og æstetiske sammenhænge
  • Kendskab til konkrete medie-værktøjer, herunder programmeringsværktøjer.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:

  • Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster.
  • Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge
  • Kunne tilrettelægge og gennemføre en designaktivitet.
  • Kunne dokumentere og reflektere over forløbet af en designaktivitet.
  • Kunne vurdere forskellige it-værktøjers/-systemers brugbarhed i forskellige multimediale brugskontekster.
  • Kunne arbejde selvstændigt og i grupper med design, planlægning og realisering af multimedieprodukter.
  • Kunne argumentere for et konkret design med grundlag i en analyse af brugskonteksten og/eller teoretiske overvejelser

Der arbejdes med teorier, metoder og teknikker fra forskellige designtraditioner med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen og med udgangspunkt i en brugs- og kontekstorienteret
tilgang til design.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • evner at tilrettelægge og dokumentere dele af et udviklingsforløb for fremstilling af et multimedieprodukt.
  • kan reflektere og diskutere sin egen praksis i forhold til pensum.

Indhold

Faglige forudsætninger

Underviser

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelser Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i digital design

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) består prøven af en fri skriftlig opgave, hvis emne fastlægges efter aftale med eksaminator. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 10 - 15 sider pr. studerende. Prøven afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).

Prøveform: Fri, skriftlig opgave

b) Prøven er en fri, skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Opgavens omfang er 20-25 sider. Prøven afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).

Prøveform: Fri, skriftlig opgave.
Varighed: Der gives 4 uger til besvarelsen.