Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Oplevelser ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Undervisningstidspunkt mandag 12-15 (Vær opmærksom på at ændringer kan forekomme)
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10130

Formål

FAGET ER OVERTEGNET OG KAN IKKE TILMELDES

 

Viden om nye mediers markeds-føringspotentiale

Evne til at analysere nye mediers design og udtryk

Erfaring med at udnytte oplevelser i kommunikations-planlægning

Indhold

Kommunikation handler ikke kun om meddelelsen. Det overrasker næppe nogen, at medier arbejder med flere visuelle, retoriske, kommunikative, æstetiske [etc.] lag. Men på nettet er det en udvikling der sker lige nu. To oplagte eksempler er viral markedsføring og store økonomiske satsninger på sites, der kun dækker en begivenhed - fx lanceringen af en film eller et spil. Et tredje er sociale tjenester som Facebook.com, der vil være platform for al vores kommunikative aktivitet ved at overflødiggøre email, IM, den personlige hjemmeside etc.

 

I kurset vil vi specielt se på hvordan designbegrebet udvikler sig fra et fokus på funktion og brugbarhed til design af oplevelser.

 

Vi vil arbejde analytisk og produktivt med de markedsføringsmæssige, kommunikative og æstetiske aspekter af oplevelsesdesign. Vi vil også analysere dårligt design: Hvordan kunne Myspace blive en succes, når det var en krydsning af et visuelt udtryk fra 90erne og en informationsarkitektur, der lå i ruiner?

Faglige forudsætninger

Optaget på kandidatuddannelse på Informationsvidenskab eller Medievidenskab

Underviser

Christian Winther Bech

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Kommer senere

Kan indgå i kandidatuddannelsen som:

VOS (virksomhed, organisation og samfund),

KFL(kommunikation, formidling og læring)

Specialiseringsfag, Digital Design

Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Metodeteori og medieproduktionsanalyse, valgfag

 

Titel

Oplevelser!

ECTS

10/15/20

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

ja

Bedømmelse

Ifølge studieordningen