Oplevelsesdesign BA DD ( forår 2008 - 20 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
2. semester
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer og 2 øvelsestimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
10210
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af grundlæggende viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Materialekendskab
-
Scripting & interaktion
-
Designteknik og -metode
-
Digitale mediers æstetik
-
Interaktionsdesign
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Målet med designprojekterne er, at grunddisciplinerne, design og æstetik skal mødes i en praksis, der dels sætter den studerende i stand til at omsætte sin viden til et konkret æstetisk/oplevelsesbaseret IT-design og dels sætter den studerende i stand til at reflektere over problemstillinger, der vedrører æstetik (æstetisk erfaring) og digitale designprocesser.
Sigtet med designprojekterne er således:
-
At den studerende kan forstå og reflektere over digitale udtryk, deres sprog og materiale og relatere det til en designproces.
-
At den studerende kan designe og udarbejde et færdigt digitalt, æstetisk/oplevelsesbaseret IT-produkt.
-
At den studerende kan arbejde sammen med andre i en kreativ ITdesignsproces, selvstændigt bidrage til processen og forstå, hvordan den enkelte bidrager til helheden i en designproces.
-
At den studerende kan analysere og løse problemstillinger vedrørende oplevelsesbaseret, æstetisk IT, såvel selvstændigt som en del af et designteam.
-
At den studerende bliver en konstruerende teoretiker, dvs. gennem sin praksis kan analysere faglige problemstillinger vedrørende oplevelsesorienteret og æstetisk interaktionsdesign i en digital-kulturel kontekst. Den studerende kan således gennem sin praksis teoretisk reflektere over den æstetiske erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser.
-
At den studerende bliver reflekterende praktiker, dvs. kan løse opgaver i konkrete problemstillinger og lade sin viden om sansebaseret, oplevelsesorienteret og æstetisk
interaktionsdesign afspejle sig i en praksis. Den studerende kan således anvende sin viden om æstetisk erfaringsdannelse i digitalt oplevelsesdesign, digital kultur og kreative designprocesser til et konkret produkt, der reflekterer den studerendes indsigt.
De studerende skal i grupper, og under vejledning, designe og producere et æstetisk/oplevelsesbaseret, interaktivt digitalt produkt. I designprojektet undervises den studerende i anvendelsen af æstetiske virkemidler i en digital kontekst ved scripting.
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
evner at analysere og reflektere over æstetiske problemstillinger vedrørende forholdet mellem digitalt materiale (herunder programkoden) og det digitale udtryk, herunder særligt den æstetiske/oplevelsesbaserede erfaring, der kan ligge i dette møde.
-
evner at designe og udføre et interaktivt IT-produkt, der arbejder med en æstetisk problemstilling.
Indhold
Faglige forudsætninger
Den studerende kan først indstilles til prøven i Oplevelsesdesign, når eksamen i Brugsdesign er bestået.
Den studerende kan først indstilles til prøven i Interaktionsdesign, når eksamen i Oplevelsesdesign er bestået.
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen vil foregå som et samspil mellem projektarbejde, forelæsninger, seminarer og vejledning.
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse + mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse + mdt., bedømt efter 7-skala med intern censur
Prøven kan aflægges på én af følgende måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75 % tilstedevær samt aflevering af mindre opgaver og et færdigt digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres) afleverer de studerende en gruppeportefølje af forløbets øvelser og produktion. Omfanget er 10-12 sider pr. studerende. Gruppeporteføljen og produktet danner udgangspunkt for en individuel mundtlig eksamen.
Prøveform
: Praktisk og mundtlig prøve.
Varighed
: 30 min. inkl. bedømmelse.
Censur og bedømmelse
: Intern, 7-skala.
Vægtning
: 20 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig hjemmeopgave samt et digitalt produkt i en form, der kan dokumenteres.Omfanget af opgaven er 15-20 sider.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave samt praktisk prøve.
Varighed
: 7 dage.
Censur og bedømmelse
: Ekstern censur, 7-skala.
Vægtning
: 10 ECTS-point.