Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Organisationers og virksomheders brug af Web 2,0 ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: semester
  • Timer per uge: Undervisningstidspunkt onsdag 13-16 (Vær opmærksom på at ændringer kan forekomme)
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10139

Formål

Kurset giver kompetencer i:

 

·         anvendelse af Web 2.0-teknologier

·         valg og implementering af Web 2.0-teknologier i organisationen

·         værktøjer til at håndtere bruger- og kundeinddragelse

administration af kommunikationssituationer, så organisationen fremstår troværdig

Indhold

Web 2.0 har ændret internettet. Fokus er flyttet fra præsentation og information til kommunikation og samarbejde: fra netleksikon, mission statements og medlemsdatabaser til Wikipedia, weblogs og LinkedIn. Karakteristisk for Web 2.0-teknologierne er, at de baserer sig på social deltagelse og brugergenereret indhold. Det er blandt andet bevægelsen fra lukkede, hierarkiske systemer til viral spredning af information.

 

Web 2.0 er samtidig en udfordring for virksomheder og organisationer. Det nødvendiggør en virksomhedskultur, hvor både ledere og medarbejdere er indstillet på åbenhed. Det kræver en gennemgribende omstilling af kommunikationsstrategien. Og det stiller krav om at kunne implementere nye teknologier i organisationen.

 

Kurset vil diskutere, hvordan virksomheder og organisationer kan bruge Web 2.0-teknologier. Eksempelvis til:

 

  • Viral markedsføring:

Sony fik en eksponering, de aldrig kunne have købt sig til, ved at filme tusindvis af hoppende bolde som reklame for lcd-tv. Reklamefilmen spredte sig via sociale netværk på nettet og fik et enormt publikum.

 

  • Bruger- og kundeinddragelse:

Ideastorm.com var Michael Dells første initiativ, da han vendte tilbage som CEO for at rette Dell-skuden op. På dette site er det brugerne, der foreslår produktudvikling, f.eks. at præ-installere OpenOffice på alle Dell-computere. Pt. har brugerne stemt positivt på idéer 436.057 gange.

 

  • Troværdig kommunikation:
Under monopolsagen og Muhammedkrisen introducerede Arla weblogs for at komme kunderne i møde. Formålet var at komme i dialog med kunderne og undgå at fremstå som en mastodont. Tiltaget var i nogen grad med til at ride stormen af under Muhammedkrisen.

Faglige forudsætninger

Indskrevt på en kandidatuddannelse på IMV

Underviser

Christian Winther Bech

Christian Dalsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Workshops

Assignments

Group work

Lectures Dansk

Litteratur

Kommer senere

Kan indgå i kandidatuddannelsen som:

VOS (virksomhed, organisation og samfund)

Specialiseringsfag, Digital Design

Medie- pg samfundsteori og medieæstetik, Metodeteori og medieproduktionsanalyse, valgfag

Titel

Organisationers og virksomheders brug af Web 2.0

ECTS

10/15/20

Bedømmelse

Ifølge studieordningen