Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videndeling i organisationer ( forår 2008 )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Semester
  • Timer per uge: Undervisningstidspunkt tirsdag 13-16 (Vær opmærksom på at ændringer kan forekomme)
  • Deltagerbegrænsning: 30
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10134

Formål

 

Kurset giver kompetencer i at:

·         organisere organisations- og samarbejdsformer, der understøtter vidensdeling, videnskonstruktion og organisationsudvikling

·         tilrettelæge digitale medier til understøttelse af bestemte organisations- og samarbejdsformer

·         analysere og vurdere konkrete digitale mediers potentialer ud fra forskellige teoretiske forståelser af vidensdeling

 

Kurset giver kvalifikationer til at:

·         anvende forskellige digitale medier

·         forstå forskellige teoretiske tilgange til vidensdeling

  • forstå sammenhænge mellem organisations- og samarbejdsformer og vidensdeling

Indhold

Formål

På kurset behandles problemstillingen: Hvordan organiseres vidensdeling i organisationer, og hvordan tilrettelægges digitale medier til understøttelse af vidensdeling?

 

Fagligt indhold

Kurset fokuserer på teorier, der sætter spørgsmålstegn ved traditionel knowledge management, hvis fokus er lagring og distribution af information. Mange virksomheder har investeret store summer i tekniske vidensdelingssystemer uden den store succes. Kurset anlægger en anderledes vinkel ved at koble vidensdeling til sociale processer og organisationsformer. Samtidig betragtes vidensdeling som et integreret aspekt af en organisations fælles videnskonstruktion og organisationsudvikling.

 

Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. Udgangspunktet er et praktisk aspekt, der består i et overblik over en række konkrete digitale medier, der potentielt kan understøtte vidensdeling.

 

Kurset tager udgangspunkt i Web 2.0- og social software-værktøjer, der understøtter personaliseret og social anvendelse blandt andet weblogs, wikier, diskussionsfora, rss og social bookmarking.

 

Det teoretiske arbejde består i en behandling af spørgsmål som: Hvad er vidensdeling, og hvad er mulighederne og betingelserne for at dele viden? Hvordan skabes de rette betingelser for videnskonstruktion og organisationsudvikling?

 

Formålet med det teoretiske arbejde er at diskutere, hvilke organisations- og samarbejdsformer der understøtter vidensdeling. Teorierne anvendes til at diskutere, hvordan digitale medier kan medvirke til at skabe en organisatorisk infrastruktur for vidensdeling, der fokuserer på sociale processer og personlige relationer.

Faglige forudsætninger

Optaget på kandidatuddannelsen i Informationsvidenskab og Medievidenskab

Underviser

Christian Dalsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

The starting point of the course is the overall question. Each lesson relates to a number of questions, which the literature is used to discuss. Prior to each lesson, students ask questions to the texts, which form the basis for discussions during the lessons. Further, students are given a number of smaller assignments dealing with analysis, evaluation and organization of digital media in support of organizational knowledge sharing.

 

·         Discussions

·         Group work

·         Assignments

Lectures Dansk

Litteratur

Kommer senere

Kan indgå i kandidatuddannelsen i:

KFL( kommunikation, formidling og læring)/VOS (virksomhed, organisation og samfund)

Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Valgfag,

Titel

Videndeling i organisationer

ECTS

10/15/20

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

Bedømmelse

Ifølge studieordningen