[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset giver kompetencer i at:
· organisere organisations- og samarbejdsformer, der understøtter vidensdeling, videnskonstruktion og organisationsudvikling
· tilrettelæge digitale medier til understøttelse af bestemte organisations- og samarbejdsformer
· analysere og vurdere konkrete digitale mediers potentialer ud fra forskellige teoretiske forståelser af vidensdeling
Kurset giver kvalifikationer til at:
· anvende forskellige digitale medier
· forstå forskellige teoretiske tilgange til vidensdeling
Formål
På kurset behandles problemstillingen: Hvordan organiseres vidensdeling i organisationer, og hvordan tilrettelægges digitale medier til understøttelse af vidensdeling?
Fagligt indhold
Kurset fokuserer på teorier, der sætter spørgsmålstegn ved traditionel knowledge management, hvis fokus er lagring og distribution af information. Mange virksomheder har investeret store summer i tekniske vidensdelingssystemer uden den store succes. Kurset anlægger en anderledes vinkel ved at koble vidensdeling til sociale processer og organisationsformer. Samtidig betragtes vidensdeling som et integreret aspekt af en organisations fælles videnskonstruktion og organisationsudvikling.
Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. Udgangspunktet er et praktisk aspekt, der består i et overblik over en række konkrete digitale medier, der potentielt kan understøtte vidensdeling.
Kurset tager udgangspunkt i Web 2.0- og social software-værktøjer, der understøtter personaliseret og social anvendelse blandt andet weblogs, wikier, diskussionsfora, rss og social bookmarking.
Det teoretiske arbejde består i en behandling af spørgsmål som: Hvad er vidensdeling, og hvad er mulighederne og betingelserne for at dele viden? Hvordan skabes de rette betingelser for videnskonstruktion og organisationsudvikling?
The starting point of the course is the overall question. Each lesson relates to a number of questions, which the literature is used to discuss. Prior to each lesson, students ask questions to the texts, which form the basis for discussions during the lessons. Further, students are given a number of smaller assignments dealing with analysis, evaluation and organization of digital media in support of organizational knowledge sharing.
·
Discussions
·
Group work
·
Assignments
KFL( kommunikation, formidling og læring)/VOS (virksomhed, organisation og samfund)
Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse, Medie- og samfundsteori og medieæstetik, Valgfag,