Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Kultur, institutioner og formidling (KIF)/Fagdidaktik BA og SI, KUN ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Bachelor Sidefag 
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 60
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10013

Formål

BA:

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

 

  • Demonstrerer overblik over de forskellige institutioner og organisationsformer, der knytter sig til kunsten
  • Demonstrerer viden om de forskellige måder, hvorpå kunsten forstås, anvendes og rammesættes i forskellige institutionelle og organisatoriske sammenhænge
  • Demonstrerer teoretisk og/eller praktisk færdighed i formidling af et kunstfagligt genstandsfelt

Sidefag:

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

 

  • er fortrolig med de væsentligste pædagogiske læringsteorier
  • kan reflektere over disse, i forhold til en konkret formidlingspraksis, fx gymnasieskolens læreplaner i fagene Billedkunst og Design
  • kan anvende denne viden i konkret formidling af et billedkunstnerisk eller designmæssigt stofområde.

Indhold

I disciplinen Kultur, institutioner og formidling (KIF) undersøges kunsten som et sociologisk felt i kulturen. Der introduceres til kunstens særlige institutioner og disse institutioners historiske opkomst og udvikling, ligesom der introduceres til kunstens rolle i forskellige sociale sammenhænge som udstillingsobjekt, vare, identitetsskaber mm. Der kan endvidere arbejdes med generelle æstetiseringstendenser i samtidskulturen og med aktuelle museologiske og formidlingsmæssige problemstillinger.

Kun for fagets studerende.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ane Hejlskov Larsen

Anna Karina Kjeldsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, studenteroplæg, projekter og besøg på kulturinstitutioner.

Tidspunkt

Torsdag kl. 11-14 Dansk

Litteratur

Grundbog: Kristian Himmelstrup: Kulturens former og institutioner - grundbog i kulturformidling. Hans Reitzels Forlag, København 2004.

Der vil desuden foreligge kompendium inden semesterstart.

Lokale

124

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i kunsthistorie

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


BA:

Prøveform: Skriftlig prøve udarbejdet individuelt eller af en gruppe, omfang maks. 10 sider pr. studerende, kombineret med individuel mundtlig prøve, , eksamination 30 min. inklusive bedømmelse, alle hjælpemidler tilladt

 

Nærmere bestemmelser:

Prøven kan aflægges på baggrund af enten et teoretisk, et realiseret eller et skitseret projekt. Der udarbejdes en rapport, der belyser og undersøger den valgte problemstilling, hvorefter den mundtlige eksamination udfolder sig som en diskussion mellem eksaminator og eksaminand. Rapporten indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for eksamen.

Rapporten kan udarbejdes individuelt eller af en gruppe, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.

 

Sidefag:

Prøveform: Individuel skriftlig rapport, maks. 8 sider kombineret med mundtlig prøve, varighed 30 min. inklusive bedømmelse

 

Nærmere bestemmelser:

Eksaminationen finder sted i det formidlings- og læringsteoretiske stof og i et konkret undervisnings- eller formidlingsprojekt, idet der tages udgangspunkt i en rapportudarbejdet af eksaminanden som indleveres på en af studienævnet fastsat dato forud for prøvens afholdelse.

 

For studerende på sidefagsuddannelsens design-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle designrelaterede emner og problemstillinger.

For studerende på sidefagsuddannelsens billedkunst-linie gælder det, at eksamensprojektet skal behandle billedkunstneriske emner og problemstillinger.