Andetsprogstilegnelse (20 ECTS) ( forår 2008 - 20 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
(se under Undervisnings- og arbejdsform)
-
Niveau:
KA
-
Semester/kvarter:
Forår 2008
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
20 studerende. Studerende fra andre discipliner er velkomne.
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
10368
Formål
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan
1. vise analysefærdigheder i forhold til sproglige strukturer og sprogbrugssituationer
2. vise at vedkommende kan anvende dem i praktiske situationer.
3. vise kendskab til relevante teorier og metoder
4. vise hvordan man anvender teorier og metoder.
Indhold
Kurset hører under studierordningens "Anvendt lingvistik" eller "Udvidet tværfaglig disciplin".
Kurset vil indledningsvis sikre at alle har basalt kendskab til grundbegreberne i andetsprogstilegnelse. Derefter vil vi tage fat på enkelte aspekter. Hvilke aspekter vi fokuserer på, afhænger af de studerendes interesseområder, men oplagte områder kunne være et eller flere af disse: Modersmålets betydning for andetsprogstilegnelsen, interaktion og andetsprogstilegnelse, tests og andetsprogstilegnelse.
Faglige forudsætninger
BA i lingvistik eller andet grundkendskab til sproglige strukturer og sprogbrugsanalyse.
Underviser
Jakob Steensig
Undervisnings- og arbejdsform
I starten vi der være oplæg ved underviseren, men den største del af læringen vil finde sted gennem diskussioner på basis af læste artikler og opgaver løst af de studerende.
At the outset there will be lectures by the teacher, but most of the work during the course will consist in discussions on the basis of articles read and tasks solved by students.
Litteratur
Litteraturen vil bestå fortrinsvis af forskningsartikler.
Bedømmelse
Eksamen kan afvikles på to måder:
1. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen
2. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.
Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.