Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Lingvistisk typologi (20 ECTS) ( forår 2008 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10372

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende viser " en forståelse af ligheder og forskelligheder mellem menneskesprog " viden om grundlæggende mål, metoder og væsentlige emner indenfor lingvistisk typologi og " evnen til at overføre denne viden til typologiske analyser eller tværlingvistiske sammenligninger

Indhold

Lingvistik handler om sprog (flertal!) og dette gælder især for typologi, som behandler variation på tværs af sprog: forskning i sproglige universalier drejer sig hovedsageligt om begrænsninger i denne variation, hvorimod typologisk forskning drejer sig om mulige variationer. Nogle af emnerne til behandling er (a) universalier for ordrækkefølge (b) morfologisk typologi, (c) kasus og kongruens systemer (alignment), (d) bestemthed og genus, (e) verbale kategorier (aspekt, tid, måde, negation), (f) talehandlingers morfosyntaktiske udtryk, (g) underordning og koordination. Andre emner som vil blive behandlet er (blandt mange andre) metode i typologi, anvendelsen af typologi, forholdet mellem typologi og grammatisk teori, ordklasser (parts-of-speech systemer) i verdens sprog og mere eksotiske kategorier som classifiers. Der forventes aktiv deltagelse med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener. Der forventes aktiv deltagelse med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning.

Litteratur

Whaley, Lindsay J. (1997). Introduction to Typology: the unity and diversity of language. Thousand Oaks - London - New Delhi: SAGE Publications. ISBN 0-8039-5963-X (Pb) plus supplerende litteratur

Bedømmelse

Prøven er fri, skriftlig på max. 20 sider. Emnet for prøven skal være relateret til disciplinen. Emnet aftales i samråd med vejleder.