Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog, kognition, kultur og hjerne (10 ECTS) ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10375

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende - demonstrerer indsigt i placeringen af sprog, tanker og bevidsthed i menneskelivet - demonstrerer en forståelse for og en evne til at anvende lingvistisk argumentation på problemer inden for feltet - viser indsigt i de tværfaglige forbindelser mellem lingvistik, psykologi, neuro-biologi, antropologi og arkæologi

Indhold

Denne disciplin udforsker sprog og andre semiotiske systemer i relation til kognition (tænkning og hjerneprocesser), betragtet inden for en bredere kontekst af menneskelig kultur og biologi. De største områder der skal undersøges, drejer sig om i hvilket omfang kognition er baseret på lingvistisk repræsentation og i hvilket omfang kognition og lingvistisk repræsentation varierer på tværs af kulturer og individer. Afgørende i denne forbindelse er Sapir-Whorf hypotesen, dvs. ideen om at det sprog man taler, påvirker den måde man ser verden på, inklusiv nytænkning inden for dette område siden 1990'erne. Både diakrone (historiske) og synkrone (samtidige) perspektiver vil blive anvendt. Det diakrone perspektiv handler bl.a. om hvordan børn lærer at tale og tænke, samt om sprogets og tænkningens evolution i menneskeheden. Formålet med disciplinen er at de studerende får en reflekteret viden om forholdet mellem sprog, kognition, kultur og hjerne, får kendskab til de vigtigste teorier inden for feltet, og lærer selv at udføre grundlæggende undersøgelser af disse forhold.

Faglige forudsætninger

Underviser

Bill McGregor

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Materialet til undervisningen vil være forskellige artikler og læsninger af tidsskrifter, antologier og web. Engelsk

Litteratur

Bedømmelse

Prøven består af en fri skriftlig opgave på 12 normalsider aftalt i samråd med vejleder. Studerende skal undervejs i forløbet lave en 3-5 siders evaluering af en artikel inden for disciplinen efter aftale med underviser. Studerende kan kun aflevere eksamensopgaven efter at en tilfredsstillende evaluering af en artikel er afleveret og godkendt af underviseren.