Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog og kultur: Antropologisk Lingvistik (10 ECTS) ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Forår 2008
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10373

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende 1. viser viden om sammenhængen mellem sprog og kultur i bred forstand, 2. har kendskab til de metoder der kan anvendes til at undersøge antropologisk lingvistiske foreteelser 3. har indsigt i antropologisk lingvistisk teoridannelse

Indhold

Hvordan bruger man sprog i ikke-vestlige samfund? Det er forskningsområdet indenfor faget antropologisk lingvistik. Dette tværfaglige område omfatter, blandt andet relationen mellem sprog og kultur, sprog og køn, sprog og kognition, høflighed, socialisering, sociale deiksis, kunstnerisk anvendelse af sprog, kommunikationsetnografi, sprogets oprindelse og spredning, sprog og demografi, sproglige universalier, sprog og historie, sproglig rekonstruktion, lingvistisk diversitet. Beskrivelser af cases afveksler med beskrivelse og brug af teorier.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Beskrivelser af cases afveksler med beskrivelse og brug af teorier.

Litteratur

W. Foley. 1997. Anthropological Linguistics. Oxford: Blackwell plus supplerende litteratur

Bedømmelse

Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig hjemmeopgave. Prøven består af en skriftlig hjemmeopgave på max 12 normalsider. Emnet aftales i samråd med vejleder. Undervisningsdeltagelsen dokumenteres ved at den studerende som del af undervisningsforløbet laver en 1-2 siders metodesynopsis, som beskriver metodeanvendelse i en selvdesignet empirisk sociolingvistisk undersøgelse. Studerende kan kun aflevere eksamensopgaven efter at en tilfredsstillende metodesynopsis er afleveret og godkendt af underviseren. Opgaven kan tage udgangspunkt i det samme emne som metodesynopsen. Ved gruppeaflevering må der højest være fire personer i gruppen og opgaven på højst fylde 12 sider pr. person. Hver deltagers bidrag skal kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse.