Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprogtilegnelse (10 ECTS) ( forår 2008 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Spring 2008
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 10369

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan

  1. vise analysefærdigheder i forhold til sproglige strukturer og sprogbrugssituationer
  2. vise at vedkommende kan anvende dem i praktiske situationer. 3. vise kendskab til relevante teorier og metoder 4. vise hvordan man anvender teorier og metoder

Indhold

Disciplinen omfatter en eller flere forskellige mulige måder at anvende lingvistik på. Kurset fokuserer på Sprogtilegnelse.

     Vi begynder med nogle intensive praktiske arbejder, hvor vi analyserer nogle små korpora af barnesprog ud fra et leksikalt, semantisk, grammatikalsk og pragmatisk syn. Disse erfaringer giver større indsigt i de mere teoretiske og generaliserende spørgsmål, som vi beskæftiger os med derefter. Vi arbejder med eksisterende engelske og danske materialer, og studerende har også mulighed for selv at samle data.   Metodologiske spørgsmål, udviklingstrin, teoretiske diskussioner, forbindelser med andre discipliner gennemgås. Tryk ligger på førstesprogstilegnelse, men muligvis, hvis de studerende ønsker det, tages også andetsprogstilegnelse, sprogforstyrrelser og sprogtilegnelse i exceptionelle forhold (døvhed, blindhed, flersprogethed, tvillinger) i betragtning.

Faglige forudsætninger

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner. Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af grammatiske fænomener

Litteratur

Peccei, Jean Stilwell. 1999. Child Language. Second Edition . London: Routledge. ( Language Workbooks ).

 

Hoff, Erika. 2005. Language Development. Third Edition . Belmont , CA : Wadsworth Publishing/ Thomson Learning.

Bedømmelse

Eksamen kan afvikles på to måder: 1. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen 2. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag. Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformule-ring og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.