[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kandidat:
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
·
Kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne / problemfelt
·
Evne til at arbejde selvstændigt, reflekterende og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne / problemfelt
· Indsigt i metavidenskabelige perspektiver på det valgte emne / problemfelt
Suppleringsfag:
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
I forløbet vil vi læse en række romaner og noveller især fra boomgenerationen, af fx García Márquez, Vargas Llosa, Juan Rulfo, Miguel Angel Asturias, Horacio Quiroga, Jorge Luis Borges, Julio Cortázar mfl. Men vi vil også foretage historiske strejftog til den præcolombianske tid (Fx Popol Vuh) og til erobringen af Latinamerika (fx Columbus' skibsdagbøger). I læsningerne vil der være fokus på at forstå den historiske latinamerikanske kontekst og de gennemgående stiltræk, der har givet denne litteratur en særlig plads inden for verdenslitteraturen. Der er vold og lidenskaber, sindssyge diktatorer og flyvende borde, men bag dette er der en politisk virkelighed og stor spændvidde i de litterære strategier: fra fantastik til nøgtern minimalisme, avantgarde og journalistisk reportage. Vi vil se på nogle af de institutionelle og kulturelle billeder, der dannes af den latinamerikanske litteraturs enhed, set på afstand: Hvori består den stoflige enhed, hvilke udviklingsmæssige logikker kan der argumenteres for og hvilken rolle spiller fascinationen af det eksotiske i læsningen? Hvori består den tropiske gåde? - hvis der er en, og hvad med den del af Latinamerika, der ikke er tropisk?
Undervejs vil vi komme ind på teorier, der vedrører postkolonialisme, globalisering, komparatisme og teorier, der vedrører stil og genrer, fx barok, magisk realisme og fantastik. Teoretiske forfattere kunne ex. være Benedict Andersson, Franco Moretti, Doris Sommer, Wlad Godzich, Octavio Paz, Carlos Fuentes og Jean Franco. Desuden ville man ex. kunne se på Rethinking Literary History Comparatively , et verdensomspændende projekt, der munder ud i en omfattende verdenslitteraturhistorie, hvoraf den del, der omhandler Latinamerika, er udgivet.
Endelig vil det være muligt at inddrage filmmediet og se på såvel ældre og helt nye latinamerikanske film, selvfølgelig i det omfang de kan skaffes. Studerende fra andre afdelinger og institutter er velkomne..
Kandidat:
Der kan maksimalt aflægges 30 ECTS tilsammen i Praktik og modulet Valgfag
Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og studenteroplæg
Kandidat:
Prøveform: Eksamen kan aflægges på én af tre måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sidre pr. studerende
b) Ved undervisningsdeltagelse, skriftlig og mundtlig prøve, omfang 2-3 sider, varighed 40 min. inklusive bedømmelse, egne notater tilladt som hjælpemiddel
c) Ved fri skriftlig opgave, omfang 19-21 sider pr. studerende, på baggrund af godkendt pensum
Nærmere bestemmelser:
a)
Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til temaet. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b)
Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en eksamen, der består af en synopsis, omfang 2-3 sider, og en mundtlig eksamen.
Varighed af mundtlige prøve: 40 min. inkl. censur. Egne notater kan medbringes
c)
Alternativt aflægges prøven som en større fri skriftlig hjemmeopgave, i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglæreren. Opgaven udarbejdes individuelt eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Eksamen kan aflægges på én af to måder:
a)
Undervisningsdeltagelse samt skriftlig synopsis, maks. 3 sider, og mundtlig eksamen, 30 min. inkl. bedømmelse
b)
Fri skriftlig hjemmeopgave, maks. 10 sider
Nærmere bestemmelser:
a) Aflæggelse af a-prøven forudsætter aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning
b) Alternativt aflægges prøven som en fri skriftlig hjemmeopgave