[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen lægges vægt på den studerendes
·
Kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte fokusområde / problemfelt
·
Evne til at afgrænse et emne inden for fokusområdet / problemfeltet
·
Evne til at arbejde selvstændigt, reflekterende og kritisk med det udvalgte emne
Kurset har to foci. For det første skal vi undersøge brugen af drømmen som litterært motiv og virkemiddel i litterære (episke, dramatiske og lyriske) tekster fra Shakespeare og frem. For det andet skal vi se på opfattelsen af en sammenhæng mellem drømmen og den litterære skaben og på forestillingen om drømmen som en udtryksmåde eller et sprog, der har affinitet til poesien. Kurset vil her inddrage både litterære og poetologiske tekster samt drømmeteori fra Aristoteles til Freud.
Undervisningen består i holdundervisning med forelæsninger og studenteroplæg
Kompendium
Deltagere bedes desuden anskaffe:
William Shakespeare:
A Midsummer Nights Dream
Novalis:
Heinrich von Ofterdingen
Sigmund Freud:
Drømmetydning
kap. 6 (dansk, tysk eller eng. udg.)
Prøveform: Eksamen kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri skriftlig opgave, omfang 14-16 sider pr. studerende
b) Ved fri skriftlig opgave, omfang 19-21 sider pr. studerende, på baggrund af godkendt pensum
a)
Under forudsætning af aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den udbudte undervisning aflægges eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave i tilknytning til temaet. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
b)
Alternativt aflægges eksamen som en større fri skriftlig hjemmeopgave, i tilknytning til et pensum af et nærmere angivet omfang. Pensum, som skal være inden for et udvalgt litteraturhistorisk fokusområde, godkendes af faglærer. Opgaven udarbejdes individulet eller af en gruppe med max. 5 deltagere, således at hele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.