Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Miljø- og Arbejdsmedicin ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 5. semester
  • Timer per uge: ca. 10 timer om ugen, i alt 32 timer over 3 uger
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 9832

Formål

At opnå et basalt kendskab til miljø- og arbejdsmedicinsk risikovurdering, herunder arbejds- og miljømedicinsk ætiologisk diagnostik, som forudsætning for rationel rådgivning på både det samfundsmæssige og det individuelle niveau. At få kendskab til fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, miljøeksponering, eksponering i arbejdsmiljøet, og arbejds- og miljømedicin. At blive introduceret til bacheloropgaven på 6. semester.

 

De studerende skal kunne:

  • Beskrive og definere de forskellige trin i en risikovurdering
  • Beskrive hvorledes henholdsvis kemiske (f.eks. epoxy), fysiske (f.eks. støj), biologiske (f.eks. salmonella), ergonomiske (f.eks. tunge løft), psykosociale eksponeringer (f.eks. manglende kontrol) og ulykker indvirker på helbredet.
  • Definere og beskrive de væsentligste arbejds- og miljørelaterede sygdomme indenfor områderne hudsygdomme, hørenedsættelse, kræftsygdomme, luftvejssygdomme, hjerte-kar sygdomme, bevægeapparatsygdomme, neurologiske sygdomme og psykiske sygdomme.
  • Beskrive toksikologiske mekanismer hvormed xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktioner.
  • Nævne forskellige typer af undersøgelser/eksperimenter, der bruges til at vurdere toksicitet og til at undersøge dosis-respons sammenhænge.
  • Beskrive miljøeksponeringens hovedområder, herunder luftforurening, drikkevand, spildevand, levnedsmidler og affaldshåndtering.
  • Definere forebyggelse og kende principielle forebyggelsesmuligheder og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor områderne miljøeksponering, eksponering i arbejdsmiljøet, og arbejds- og miljømedicin.
  • Angive centrale faktorers betydning for sygdom og sundhed og kunne diskutere betydning af henholdsvis livsstilsfaktorer og arbejds- og miljørelaterede faktorer i konkrete eksempler.
  • Foretage en konkret risikovurdering, under anvendelse af ovenstående begreber, såvel på individniveau som på gruppe- og samfundsniveau.

Indhold

Fagets indhold kan deles i fire hovedemner:

Toksikologien omhandler de toksikologiske mekanismer hvormed xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktion. Undervisningen omfatter både de vigtigste mutagene, teratogene og allergene effekter, karakteristiske dosis-respons sammenhænge samt ekstrapolation fra in vitro og in vivo eksperimentelle modeller til den humane situation.

Miljøeksponering omhandler baggrund og strategi for forebyggelse af miljøbetingede sygdomme og sundhedsfremmende foranstaltninger. Undervisningen omfatter indføring i forebyggelsesmuligheder indenfor infektionssygdomme, luftforurening, drikkevand, spildevand, levnedsmidler og affaldshåndtering. Desuden inddrages livsstilsfaktorer og forekomst af ulykker. Sundheds- og miljøforhold samt forebyggelsestiltag i udviklingslande behandles sideordnet.

Eksponering i Arbejdsmiljøet omhandler risikovurdering med dertil hørende metoder til forebyggelse i arbejdsmiljøet. Hvor arbejdsmedicinen overvejende er orienteret mod en person og grupper af ansatte, er eksponering i arbejdsmiljøet arbejdspladsorienteret. Der fokuseres på udvalgte emner til eksemplificering af rationale bag grænseværdier og målestrategier.

I Arbejds- og miljømedicinen lægges hovedvægten på udredning af eksponering i relation til helbred og særligt at vurdere ætiologisk fraktion som grundlag for at vurdere sandsynligheden for kausalitet mellem påvirkninger og sygdom i enkelttilfælde. Der arbejdes derfor med udredning af historisk og aktuel eksponering ved anamnese, målinger og analogislutninger samt aktuel viden om arbejds- og miljørelaterede sygdomme. Det indgår også i undervisningen at forstå de basale principper for biologisk monitorering og helbredsovervågning samt de praktiske muligheder for at forhindre opståen eller progression af arbejds- og miljøbetinget sygdom.

Faglige forudsætninger

Bestået 4. semester samt deltaget i forudgående eksaminer i Medicinsk Biokemi og Fysiologi med Biofysik eller tilmeldt sygeeksamen.

Underviser

Professor Torben Sigsgaard, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger: 21 timer

Holdtimer, litteratursøgning: 6 timer

Holdtimer, klinikker: 5 timer

Danish.

Litteratur

Miljø- og Arbejdsmedicin, 2. udgave, 2003, F.a.d.L.s Forlag.

Følgende kapitler er ikke pensum: 1, 11, 26, 27, 28 samt appendicis.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Mundtlig tentamen i pensum med intern censur, bestået/ikke bestået