Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfrit element: Idrætsmedicin ( efterår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen.
  • Semester/kvarter: 1. semester.
  • Timer per uge: 10 (2 dage à 5 timer).
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 12936

Formål

Formålet med kurset er at bibringe de studerende et elementært kendskab til forhold omkring idrætsskaders opståen, diagnostiske principper, behandling, forebyggelse og rehabilitering, herunder vævenes reaktion på træning, inaktivitet og overbelastning.

 

Mål:

Når kurset er færdigt, skal den studerende kunne:

 

- Redegøre for de almindelige idrætsskader kropsdel for kropsdel herunder deres diagnostigsering.

- Redegøre for bevægeapparatets forskellige vævs reaktion på træning, inaktivitet og overbelastning.

- Analysere og vurdere årsager til idrætsskadernes opståen med henblik på forebyggende tiltag herunder særlige forhold omkring børn.

- Redegøre for idrætsskadeproblematikker i relation til konkrete idrætsgrene

- Diskutere behandlings- og rehabiliteringsprincipper for idrætsskader

 

 

 

Indhold

 

Gennemgang af almindelige idrætsskader kropsdel for kropsdel, de akutte og overbelastnings relaterede. Gennemgang af almindelige diagnostiske principper og behandlingsstrategier, herunder akutte forhold på skadestedet. Forebyggelse af idrætsskader, risici for personer i vækst. Vævenes reaktion på træning, inaktivitet og overbelastning. Vævenes mekaniske egenskaber, beregning af belastning under bevægelse. Idrætsskadeepidemiologi.

Læringsmål

Når kurset er færdigt, skal den studerende kunne:

  • Redegøre for de almindelige idrætsskader kropsdel for kropsdel herunder deres diagnostigsering.
  • Redegøre for bevægeapparatets forskellige vævs reaktion på træning, inaktivitet og overbelastning.
  • Analysere og vurdere årsager til idrætsskadernes opståen med henblik på forebyggende tiltag herunder særlige forhold omkring børn.
  • Redegøre for idrætsskadeproblematikker i relation til konkrete idrætsgrene
  • Diskutere behandlings- og rehabiliteringsprincipper for idrætsskader

Faglige forudsætninger

Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.

 

Underviser

 

Ansvarlig: Professor Thorsten Ingemann Hansen, Institut for Idræt (TIH)

Lektor Henrik Sørensen, Institut for Idræt (HS)

Lektor Thomas Bull Andersen (TBA)

Overlæge Finn Hjorth Madsen, reumatologisk afdeling U (FHM)

Overlæge Thomas Hahn, reumatologisk afdeling U (TH)

Overlæge Svend Erik Christiansen , ortopædkirurgisk afdeling E (Orto)

Overlæge Bent Lund, ortopædkirurgisk afdeling E (Orto)

Overlæge Martin Lind, ortopædkirurgisk afdeling E (Orto)  

Undervisnings- og arbejdsform

 

Undervisningen veksler mellem forelæsninger, holdundervisning, herunder praktiske demonstrationer af bevægeapparatets grundlæggende funktioner, hvori indgår makker-øvelser og patientdemonstrationer. Studenterpræsentation og -diskussion af udleverede kliniske/teoretiske opgaver.

 

Tentativ undervisningsplan

1. uge

a. Indledning, muskuloskeletale væv (TIH), Belastning, inflammation og smerte (TH), Alm. biomekanik (HS;TBA)

b. Idrætsskadeepidemiologi (TH), beregning af belastning under bevægelse (HS,TBA), Diagnostisk metodik . Undersøgelsesteknik (palpation af muskler, sener og senetilhæftninger) (TIH, TH)

2. uge a. Knæ (Orto) (TIH),

b. Bækken, hofte og lyske (Orto) (TIH),

3. uge

a. Underben, ankel og fod (Orto) (TIH),

b. Skulder, overarm, albue og underarm og hånd (Orto) (TIH),

4. uge

a. Ryg og nakke (FHM), Specielle forhold omkring børn (TIH)

b. Rehabiliteringsstrategier (FHM), Styrketræning (HS), Forebyggelse (TIH)

Dansk.

Litteratur

 

Idrætsskadebogen. Ed. T. Ingemann Hansen og M.R. Krogsgaard, FADLs forlag, 2007.

Supplerende: Textbook of Sports Medicine. Ed. Kjær M. et al. Blackwell Science 2003.

Udleverede opgaver, noter og forskningsartikler.

Bedømmelse

Aktiv deltagelse i kurset; fremmøde min. 80 % (bestået/ikke-bestået).