Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Etisk vurdering inden for bioteknologi og lægevidenskab ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Overbygningskursus
  • Semester/kvarter: 2. kvarter
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 5927

Formål

At give kursusdeltagerne et indblik i, hvad det er for hensyn, der er på spil i overvejelserne over, hvilke bioteknologiske teknikker og behandlingsformer, vi som samfund vil tilbyde borgerne, og som vi vil tillade, at der forskes i. Desuden er målet med kurset at præsentere kursusdeltagerne for nogle redskaber, man kan benytte til at analysere etiske konflikter inden for bioteknologi og lægevidenskab.

Obligatorisk program

Hele kurset.

Indhold

I forbindelse med kurset vil der blive fokuseret på human bioetik. Kursusdeltagerne præsenteres for traditionelle etiske positioner som konsekvensetik, sindelagsetik, og kohærentisme. Desuden gås der i detaljer med en metode til at analysere bioetiske problemer, der er udarbejdet af de to amerikanske bioetikere Tom Beauchamp og James Childress. Denne bioetiske metode består bl.a. af fire bioetiske principper, som kan benyttes til at vurdere, om bioteknologiske metoder og behandlingsformer er etisk forsvarlige. Det vises, hvordan Beauchamp og Childress? metode kan benyttes på konkrete cases. Desuden introduceres kursusdeltagerne for det Danske Videnskabsetiske System og Det Etiske Råds sammensætning og arbejdsopgaver.

Læringsmål

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

 

·      Beskrive, hvad formålet er med at have et Videnskabsetisk System og et Etisk Råd i Danmark og hvad deres arbejdsopgaver består af.

·      Redegøre for, hvilke typer forskning, der skal anmeldes til hvilke etiske råd og nævn.

·      Beskrive, hvad det er for faktorer, der gør en given case inden for lægevidenskab og bioteknologi til en etisk kontroversiel case.

·      Benytte etiske principper og teorier til at analysere og vurdere etisk kontroversielle cases inden for lægevidenskab og bioteknologi.

·      Vurdere, hvad det er for hensyn, der er på spil i overvejelserne over, hvilke bioteknologiske teknikker og behandlingsformer, vi som samfund vil tilbyde borgerne, og som vi vil tillade, at der forskes i.

Faglige forudsætninger

Kurset henvender sig fortrinsvis til studerende, der har gennemført mindst 2 års normeret studieprogram på biologi-, molekylærbiologi-, biokemi-, bioteknologi- eller humanbiologistudieretningen. Hvis der er plads på kurset, kan studerende fra andre studieretninger deltage.

Underviser

Ansvarshavende lærer
Navn: Mette Ebbesen
Universitetsadresse: Center for Bioetik og Nanoetik, Aarhus Universitet, Tåsingegade 3, bygn. 1443, rum 412, 8000 Århus C
Telefon: 8942 2312/28 74 29 24
E-mail: meb@teo.au.dk

Øvrige lærere
Eksterne oplægsholdere

Undervisnings- og arbejdsform

2 timer ugentlig i 7 uger bestående af forelæsninger, studenteroplæg og diskussioner.

Materiale: Dansk/engelsk

Undervisningssprog: Dansk

Litteratur

Udleveret original- og sekundærlitteratur (ca. 250 sider). Materialet kan købes i boghandlen på Matematisk Institut en uge før kursusstart.

Kursushjemmeside

Der henvises til Aarhus Universitets e-learningssider: http://www.aula.au.dk

Eksamensterminer

Eksamen: 2. kvarter
Reeksamen: Efter aftale med faglærer

Udbyder

Molekylærbiologisk Institut og Center for Bioetik og Nanoetik

Særligt om dette kursus

De tilmeldte studerende bedes senest en uge før kursusstart tilmelde sig faget på e-learningssiden: http://www.aula.au.dk

Kurset vil ikke blive udbudt i efteråret 2008.

 

Bedømmelse

  • 2-dages bunden hjemmeopgave
  • 7-trinsskala
  • intern bedømmelse