[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Forår 2008
Musikvidenskabeligt emnestudium 1 og 2 samt Musikhistorisk modul A og B kan alle dækkes af Seminaret: Mozarts klaverkoncerter
Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende
·
demonstrerer evne til selvstændigt at arbejde teoretisk og metodisk reflekteret med afgrænsede musikvidenskabelige emnefelter.
·
demonstrerer evne til at formidle de opnåede indsigter klart og præcist i skriftlig form.
|
Klaverkoncerten gælder, for W.A. Mozarts vedkommende
, sammen med operaen, som de genrer komponisten udviklede mest i forhold til den i forvejen eksisterende standard, og som han på en vis måde transformerede til noget større eller højere. I denne sammenhæng er det ikke uden betydning at der er visse holdepunkter for forskellige synspunkt der fremhæver nogle nærmere affiniteter mellem klaverkoncerten og operagenren, her specielt operaarien, hos Mozart.
Undervisningen vil typisk foregå som forelæsninger vekslende med diskussioner af tekster og værker, samt mundtlige og/eller skriftlige studenteroplæg.
|
Per-Erik Brolinson: Mozarts formgestaltning i pianokonserternas förstasatser. 1993.
Denis Forman: Mozart's Concerto Form. 1971.
Juan Martin Koch: Das Klavierkonzert [&] von Mozart bis Brahms. 2001.
Philip Radcliffe: Mozart's Piano Concertos.
1978.
Torsdag 10-13 auditorium A.
Auditorium A.
Prøveform: Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Undervisningsdeltagelse og fri, skriftlig opgave, omfang 15-18 sider pr. studerende
1b)
Fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer bestemt emnefelt, omfang 20-25 sider
Nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75 % af den af studienævnet udbudte undervisning aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for undervisningens emnefelt. Som en del af opgaven kan indgå et i forhold til undervisningen relevant musikalsk produkt, godkendt af faglærer og opgaven reduceres til 10-12 sider.
Opgaven kan udarbejdes individuelt eller i gruppe med maks. 5 deltagere, således at h
ele opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse
.
b) Alternativt aflægges prøven som en fri, skriftlig opgave inden for et af faglærer fastsat emnefelt. Problemformulering og pensum skal godkendes af faglærer.
|