[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk
Undervisningen i dette opgaveseminar vil samle sig om to beslægtede temaer: 1. Tidlig og grundlæggende begrebsudvikling; 2. Tidlig sprogudvikling. Opgaveseminaret vil dog give mulighed for at skrive BAC-opgave bredt inden for udviklingspsykologien.
Tema 1: Vi vil her kigge på nogle af de mest grundlæggende kognitive processer til forståelse og begrebsliggørelse af vores omverden. Ud fra empiriske undersøgelser af spædbarnets gryende forståelse af verden vil vi søge at kaste lys over store spørgsmål såsom: Hvordan opstår den sproglige forståelse? Hvordan hænger sprog og tanker sammen tidligt og senere i livet? Hvordan påvirker det barnet (og den voksne) at skulle forholde sig både til en sproglig og en ikke-sproglig verden?
Tema 2: I denne del af seminaret vil vi se nærmere på små børns sprogudvikling, og undersøge, hvilke kognitive og socialkognitive evner de kan tænkes at anvende i sprogtilegnelsesprocessen. Her vil vi dels tage udgangspunkt i de større teoridannelser, der blandt andet diskuterer forholdet mellem arv og miljø, dels læse empiriske undersøgelser af og se videoklip med små børn. Vi vil også komme omkring den afvigende sprogudvikling fx hos børn med dysfasi og børn med autisme hvor vi vil se på de mulige årsager til afvigelserne.
I forbindelse med undervisningen behandles vigtige metodologiske overvejelser med bred relevans for opgaveskrivning i udviklingspsykologi. Der bliver afsat tid til at fremlægge og få feedback på dele af BAC-opgaven. Den studerende kan frit vælge at skrive BAC-opgave mere eller mindre inden for rammerne af de to temaer, men opgaveemnet bør falde inden for udviklingspsykologien. I slutningen af forløbet vil fokus være på individuel BAC-vejledning.
Aula-adresse: PSYF08CBOK
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Cecilia Brynskov, ph.d.-studerende, og Osman Skjold Kingo, ph.d.-studerende
Seminarundervisning.
Dansk
Torsdag 13-16, lokale 225, bygning 1481.
Første gang: 14. februar 2008.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 oplæg.