Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Børns tidlige begrebs- og sprogudvikling ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Foråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 11184

Formål

Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk

Indhold

Undervisningen i dette opgaveseminar vil samle sig om to beslægtede temaer: 1. Tidlig og grundlæggende begrebsudvikling; 2. Tidlig sprogudvikling. Opgaveseminaret vil dog give mulighed for at skrive BAC-opgave bredt inden for udviklingspsykologien.

 

Tema 1: Vi vil her kigge på nogle af de mest grundlæggende kognitive processer til forståelse og begrebsliggørelse af vores omverden. Ud fra empiriske undersøgelser af spædbarnets gryende forståelse af verden vil vi søge at kaste lys over store spørgsmål såsom: Hvordan opstår den sproglige forståelse? Hvordan hænger sprog og tanker sammen tidligt og senere i livet? Hvordan påvirker det barnet (og den voksne) at skulle forholde sig både til en sproglig og   en ikke-sproglig verden?

 

Tema 2: I denne del af seminaret vil vi se nærmere på små børns sprogudvikling, og undersøge, hvilke kognitive og socialkognitive evner de kan tænkes at anvende i sprogtilegnelsesprocessen. Her vil vi dels tage udgangspunkt i de større teoridannelser, der blandt andet diskuterer forholdet mellem arv og miljø, dels læse empiriske undersøgelser af og se videoklip med små børn. Vi vil også komme omkring den afvigende sprogudvikling fx hos børn med dysfasi og børn med autisme hvor vi vil se på de mulige årsager til afvigelserne.

 

I forbindelse med undervisningen behandles vigtige metodologiske overvejelser med bred relevans for opgaveskrivning i udviklingspsykologi. Der bliver afsat tid til at fremlægge og få feedback på dele af BAC-opgaven. Den studerende kan frit vælge at skrive BAC-opgave mere eller mindre inden for rammerne af de to temaer, men opgaveemnet bør falde inden for udviklingspsykologien. I slutningen af forløbet vil fokus være på individuel BAC-vejledning.

 

Aula-adresse: PSYF08CBOK

Faglige forudsætninger

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

Underviser

Cecilia Brynskov, ph.d.-studerende, og Osman Skjold Kingo, ph.d.-studerende

 

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning.

Dansk

Litteratur

Litteraturliste udleveres første undervisningsgang.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 13-16, lokale 225, bygning 1481.

Første gang: 14. februar 2008.

Særlige bemærkninger

Ingen

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 oplæg.