[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på
WWW.psy.au.dk
På bac-seminaret tager vi udgangspunkt i en forskningsstrategisk grundmodel, der forbinder narrative, kognitive, motivationelle og dispositionelle sider af den menneskelige selvdannelse. Modellen er oprindeligt inspireret af D.P. McAdams (1996) og er udviklet til at omfatte fem hoveddifferentieringer i den menneskelige person:
· en making-side (hvortil henføres identitetsdannelse via en narrativ skabelse af selv- og livsfortællinger)
· en make-doing-side (hvortil henføres grundlaget for narrativitet i form af autobiografisk hukommelse og selv-skematisering)
· en doing-side (hvortil henføres handlingsprocesser som personlig stræben, tænkning og følelse),
· en have-doing-side (hvortil henføres dynamisk-psykologiske organiseringsmønstre og in-ternaliseringslogik),
· en having-side (hvortil henføres personlighedstræk og personlighedsdispositioner)
En af modellens styrker er, at den gør det muligt at inddrage en bred vifte af teorier og undersøgelser af den menneskelige psykologi og deres mulige forbindelser, f.eks. mellem selv-fortælling og måder at være motiveret, og mellem erindringer og personlighedstræk. Dermed kan modellen anvendes i en integrativ bestræbelse på empirisk at undersøge og teoretisk at vurdere en mangfoldighed af mulige forbindelser mellem forskellige elementer i menneskers mere eller mindre vellykkede selvdannelse og livsforvaltning.
Udover undervisningens sædvanlige karakter af at være forskningsbaseret, er seminaret også tænkt den anden vej rundt som undervisningsbaseret forskning . Med dette menes dels, at de to undervisere med hver deres metodiske tilgange til emnet og i samspil med deltagerne har som mål at videreudvikle deres indsigt i forholdet mellem niveauerne i modellen. Dels menes, at deltagerne vil blive inviteret til at arbejde med udvalgte test- og undersøgelsesredskaber, der relaterer sig til niveauerne i den forskningsstrategiske grundmodel, og som aktuelt er under anvendelse i et større forskningsprojekt: ( http://www.psy.au.dk/forskning/aktuelt/sterna/danskabstract ) . På den måde får man som deltager et førstehåndskendskab til nogle af de empiriske redskaber, der aktuelt anvendes i forskningssammenhæng som led i udvikling af teori om, hvad det på forskellige måder vil sige at være et menneske.
Undervisningen vil veksle imellem at gøre sig praktiske erfaringer med undersøgelses-redskaber, gruppearbejde, forumdiskussioner og oplæg fra underviserne og deltagerne (evt. om emne til opgave).
Aula-adresse: PSYF08JTDT
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
McAdams.
D. P: (1996). Personality, modernity and the storied self: a contemporary
framework for studying persons. Psychological Inquiry, 7 (4) : 295-321.
Tønnesvang, J.(2005). Personlighedens niveauer: en forskningsstrategisk grundmodel for
studier af voksenudvikling i et personlighedspsykologisk perspektiv. Psyke & Logos, 26 (2) : 347-376.
Tirsdag 10-13, lokale 239, bygning 1481.
Første gang 12. februar
Vejledning gives i forbindelse med undervisningen og individuelt efter behov. Det anbefales som forberedelse til første undervisningsgang at læse Tønnesvang (2005 se referencelisten) og at anskaffe sig Preben Bertelsens: BAC-up: håndbog til bac-opgaven . Psykologisk Institut.
Deltagelse: Et eller flere oplæg.