Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Integrativ psykologi: Studier af kognitive, motivationelle og narrative sammenhænge i selvdannelsen ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Max. deltagerantal: 25. Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Foråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 11179

Formål

Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på WWW.psy.au.dk

Indhold

På bac-seminaret tager vi udgangspunkt i en forskningsstrategisk grundmodel, der forbinder narrative, kognitive, motivationelle og dispositionelle sider af den menneskelige selvdannelse. Modellen er oprindeligt inspireret af D.P. McAdams (1996) og er udviklet til at omfatte fem hoveddifferentieringer i den menneskelige person:

 

·         en making-side (hvortil henføres identitetsdannelse via en narrativ skabelse af selv- og livsfortællinger)

·         en make-doing-side (hvortil henføres grundlaget for narrativitet i form af autobiografisk hukommelse og selv-skematisering)

·         en doing-side (hvortil henføres handlingsprocesser som personlig stræben, tænkning og følelse),

·         en have-doing-side (hvortil henføres dynamisk-psykologiske organiseringsmønstre og in-ternaliseringslogik),

·         en having-side (hvortil henføres personlighedstræk og personlighedsdispositioner)

 

En af modellens styrker er, at den gør det muligt at inddrage en bred vifte af teorier og under­søgelser af den menneskelige psykologi og deres mulige forbindelser, f.eks. mellem selv-fortælling og måder at være motiveret, og mellem erindringer og personlighedstræk. Dermed kan modellen anvendes i en integrativ bestræbelse på empirisk at undersøge og teoretisk at vurdere en mangfoldighed af mulige forbindelser mellem forskellige elementer i menneskers mere eller mindre vellykkede selvdannelse og livsforvaltning.

 

Udover undervisningens sædvanlige karakter af at være forskningsbaseret, er seminaret også tænkt den anden vej rundt som undervisningsbaseret forskning . Med dette menes dels, at de to undervisere med hver deres metodiske tilgange til emnet og i samspil med deltagerne har som mål at videreudvikle deres indsigt i forholdet mellem niveauerne i modellen. Dels menes, at deltagerne vil blive inviteret til at arbejde med udvalgte test- og undersøgelsesredskaber, der relaterer sig til niveauerne i den forskningsstrategiske grundmodel, og som aktuelt er under anvendelse i et større forskningsprojekt: ( http://www.psy.au.dk/forskning/aktuelt/sterna/danskabstract ) . På den måde får man som deltager et førstehåndskendskab til nogle af de empiriske redskaber, der aktuelt anvendes i forskningssammenhæng som led i udvikling af teori om, hvad det på forskellige måder vil sige at være et menneske.

 

Undervisningen vil veksle imellem at gøre sig praktiske erfarin­ger med undersøgelses-redskaber, gruppearbejde, forumdiskussioner og oplæg fra underviserne og deltagerne (evt. om emne til opgave).

 

Aula-adresse: PSYF08JTDT

Faglige forudsætninger

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

Underviser

Jan Tønnesvang og Dorthe Thomsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning Dansk

Litteratur

Referencer

McAdams. D. P: (1996). Personality, modernity and the storied self: a contemporary

framework for studying persons. Psychological Inquiry, 7 (4) : 295-321.

Tønnesvang, J.(2005). Personlighedens niveauer: en forskningsstrategisk grundmodel for

studier af voksenudvikling i et personlighedspsykologisk perspektiv. Psyke & Logos, 26 (2) : 347-376.

Undervisningstidspunkt og sted

Tirsdag 10-13, lokale 239, bygning 1481.

Første gang 12. februar

Særlige bemærkninger

Vejledning gives i forbindelse med under­visningen og individuelt efter behov. Det anbefales som forberedelse til første undervisningsgang at læse Tønnesvang (2005 se referencelisten) og at anskaffe sig Preben Bertelsens: BAC-up: håndbog til bac-opgaven . Psykologisk Institut.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: Et eller flere oplæg.