[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på
www.psy.au.dk
.
Projektet består af to dele, et teoretisk seminar og et praksisorienteret seminar, og det forløber over to semestre. Det omfatter dels en teoretisk og praktisk indføring i kognitiv adfærdsterapi ved angsttilstande (Teoretisk seminar: Kognitiv behandling af angstlidelser), dels konkret færdighedstræning i behandling af angst (Praksisorienteret seminar: Klinikprogrammet). De to dele af det praksisbaserede projekt er flettet ind i hinanden over de to semestre.
Angst er en af de mest udbredte psykiske lidelser, og kognitiv adfærdsterapi er den bedst dokumenterede psykologiske behandlingsmetode over for angst.
Det teoretiske seminar vil handle om såvel fremtrædelsesformer, årsager, undersøgelsesmetoder og behandling ved angst med vægt på kognitiv adfærdsterapi. Undervisningsformen vil bestå i en kombination af deltager- og læreroplæg, diskussion og øvelser, enten i form af rollespil eller ud fra bibliotekets video-materiale. Der sigtes mod at bibringe deltagerne såvel teoretisk viden om angst og angstbehandling som konkrete færdigheder i diagnosticering, case-formulering og kognitiv adfærdsterapi.
Klinikprogrammet skal omhandle indledende træning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af panikangst og socialfobi, de to angstlidelser der hyppigst søger behandling. De studerende får mulighed for at deltage i den diagnostiske afklaring, have individuel terapeutisk kontakt med mindst én klient, overvære gruppeterapi forestået af klinikkens undervisere i grupper med otte klienter, samt selv forestå gruppeterapi/gruppeøvelser i grupper med fire klienter (fire studerende skiftes to og to til at være terapeuter, respektive referenter i gruppen). De studerende får også indblik i klinisk psykologisk forskning vedrørende angst og psykoterapi.
Undervisningen er arbejdskrævende og beregnet for studerende med særlig interesse for klinisk psykologi og psykoterapi.
Hjalti Jonnsen, Esben Hougaard og ekstern lektor Mikkel Arendt
Eksamen for det teoretiske seminar bestås gennem en seminaropgave med ekstern censur og karakter efter 7-trins skalaen. Seminaropgaven kan afleveres efter første eller andet semester (ved de normale eksamensterminer), men da det tilstræbes, at klientkontakten (som er tidkrævende) starter relativt tidligt i første semester, vil det antageligt være fordelagtigt at aflevere den efter andet semester.
Eksamen for klinikprogrammet bestås ved deltagelse samt aflevering af en intensiv case-rapport om en af de klienter, man har haft i individuel terapi. Case-rapporten bedømmes internt med karakter efter 7-trins skalaen. Case-rapporten bedømmes ved en normal eksamenstermin (januar eller juni).