[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på
www.psy.au.dk
På dette seminar skal vi begive os af med eksplorationer ud i den dynamiske udvikling af personligheden, forstået som et funktionelt selvregulerende system, hos børn og unge. Den overordnede tilgang er således personligheds- og udviklingspsykologisk.
Udviklingen af personligheden vil blive belyst ud fra neurobiologisk forskning (fx gener, endofænotyper, neural plasticitet og spejlneuroner) samt psykosociale undersøgelser (fx tilknytning og mor-barn interaktionen). Centralt står Bateman og Fonagys begreb om mentalisering, evnen til at forstå selv og andre som intentionelle psykologiske skabninger. Denne særlige psykologiske evne, er nemlig tæt forbundet med personlighedens funktionalitet, i form af selv- og affektregulering.
Endvidere vil vi inddrage den nyeste viden, om afvigende personlighedstræk hos unge. Disse afvigende træk, kan anskues som ekstreme variationer af de fire til fem almen-psykologiske faktorer/træk, der ofte bliver fremhævet i litteraturen. Herunder også problemer med mentalisering og selvregulering, i forhold til kriminel adfærd og selv- og identitetsproblematikker. Der vil også i et mindre omfang blive diskuteret metode samt relevante psykometriske test.
Program oplyses første gang.
Aula-adresse: PSYF08SBMK
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fredag 14-17, lokale 224, bygning 1481.
Første gang: 15. februar 2008.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 2 oplæg