[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på
www.psy.au.dk
Fokus for denne fordybelse bliver personlighedspsykologien, belyst ved fænomenet psykopati.
Når vi indenfor psykologiens og psykiatriens verden kategoriserer et menneske som psykopat, er den gængse respons - fra såvel kliniker som lægmand - som regel en følelse af afmagt, med kategorisk afvisning og terapeutisk nihilisme til følge. Men er stigmatiseringen af de, der stemples med dette begreb, baseret på reel psykologisk forskningsviden - eller retfærdiggjort ud fra holdninger, som udtrykker en moralsk stillingtagen til et normalt almenpsykologisk fænomen?
Vi skal derfor bevæge os om bag de folkelige myter og farverige forestillinger om emnet, i et forsøg på at afdække de indre og ydre karakteristika ved en personlighedstype, hvis fremtræden i lige stor grad kan både tiltrække og frastøde os. Ved på skift at angribe fænomenet fra forskellige almenpsykologiske vinkler, skal vi se på hvorledes begrebet psykopati er blevet konstrueret sig op gennem psykologiens historie, og hvordan vi karakteriserer det i dag. Belysningen af psykopatens indre personlighedsstruktur, interpersonelle selvreguleringsmekanismer og tilhørende ydre adfærdstræk, sker således ved brug af forskellige psykologiske perspektiver såsom det evolutionære, det kognitionspsykologiske, det psykodynamiske, det socialpsykologiske og det filosofiske. For at komme psykopatiens oprindelse et skridt nærmere på basis af de forskellige anskuelsesvinkler, bliver ovenstående karakteristika sat i relation til nyere udviklingspsykologisk forskning, som tidlige tilknytningsmønstre, det sociale og kulturelle opvækstmiljø, neurobiologiske funktionsniveauer og adfærdsgenetisk nedarvede træk.
Hensigten er at gå i dybden med personlighedspsykologiens grundpræmisser ved en afdækning af psykopatens fænomenologi. I samme åndedrag sigter fordybelsen overordnet på at dykke ned under denne teoretiske basisviden og fremhæve de enkelte forklaringstilganges interne svagheder og grundlæggende menneskesyn og de konsekvenser dette får for teoriernes udformning. Formålet er således at styrke et redskab der er vigtigt i både akademisk forskning og klinisk praksis, nemlig psykologens evne til kritisk at tage stilling til den videnskonstruktionsproces, der ligger bag den psykologiske viden hvorpå hans/hendes arbejde hviler.
Program oplyses første gang.
Aula-adresse: PSYF08LBP
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Torsdag 9-12, lokale 235, bygning 1481
Første gang: 14. februar 2008.
Vær opmærksom på, at denne undervisning udbydes som en ren fordybelsesaktivitet, og der gives ikke vejledning til bacheloropgaver. Det betyder, at studerende, der skal skrive bacheloropgave ikke får den holdvejledning, der gives på bachelorseminarerne.
Der kan indgås aftale med andre undervisere om individuel vejledning. Den individuelle vejledning har samme omfang som for øvrige bachelorstuderende, 5 timer inkl. lærerens forberedelse.
Deltagelse: 80% tilstedeværelse samt udfærdigelse af to oplæg for at bestå seminaret.