[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Se Studieordning for Bacheloruddannelsen, 2007 på
www.psy.au.dk
hhv.
Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på
www.psy.au.dk
.
Teknologi fylder stadig mere i mange menneskers hverdag. Vi kommunikerer, shopper, arbejder og leger ved hjælp af computere og internet. Samtidig bliver programmeret teknologi indbygget i flere og flere produkter; alt fra kaffemaskiner til avanceret medicinsk udstyr indeholder computere. På godt og ondt ændrer teknologien på den verden vi befinder os i og dermed vores muligheder for at udvikle os. Derfor er der også et øget fokus på hvordan mennesker interagerer med avancerede redskaber, og hvordan vi kan designe redskaberne så de virker bedst muligt i forhold til den tiltænkte anvendelse.
Teknologiens indflydelse på vores liv gør forholdet mellem teknologi og menneske interessant for psykologer, men samtidig gør udviklingen også den viden psykologer har, interessant for designere, ingeniører og software udviklere. Derfor indgår psykologer i større og større grad, i design og evalueringsprocesser af teknologi.
Seminaret vil, udfra deltagernes diskussion og fremlæggelse af anvendelsesorienterede eksempler, belyse teoretiske problemstillinger. Fokus vil altså ligge på at få kendskab til konkrete metoder og redskaber indenfor design psykologi. Dels for at give deltagerne konkrete redskaber til fremtidigt arbejde indenfor området og dels for at være i stand til at forholde sig kritisk til de bagvedliggende teorier. Mulige emner kan være; kropsliggjort interaktion, design-evaluerings redskaber, pervasive / allestedsnærværende computere, kvinder og design, online communities og computerspil, metoder til ide generering / konceptudvikling etc. Der vil desuden blive lagt op til at forme en del af seminaret efter deltagernes ønsker og interesser.
Som en del af undervisningen inviteres eksterne undervisere og tidligere undervisere på seminaret til at perspektivere udvalgte emner
Aula-adresse: PSYF08DHM
BAC: Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
KAND: Ingen særlige.
Carroll, J. M. (1997) Human-Computer Interaction; psychology as a science of design.
International Journal of Human-Computer Interaction,
46 (4) pp. 501-522
Dourish, P. (2001).
Where the Action Is. The Foundations of Embodied Interaction,
Massachusetts, MIT Press
Gaver, W. W. (1989). The SonicFinder: An interface that uses auditory icons.
Human-Computer Interaction, 4
, 67.
Jones, D. E. (2006) I, Avatar: Constructions of Self and Place in Second Life and the Technological Imagination. Gnovis. Online Journal of Communication, Culture and Technology. 6(1)
Resten af pensumlisten udleveres ved seminarets start.
Torsdag 12-15, lokale 224, Bygning 1481
Første gang: 14. februar 2008.
Faget udbydes som bachelorseminar på bacheloruddannelen og almenpsykologisk seminar på kandidatuddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.
BAC: 80% tilstedeværelse.
KAND: 80% tilstedeværelse + Posterpræsentation kombineret med 10 siders opgave, ekstern 7-trins skala.