Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Teknologi og mennesker - Kandidatniveau ( forår 2008 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se www.psy.au.dk "Tilmelding til undervisning og vejledning, Foråret 2008".
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 11496

Formål

Se Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på www.psy.au.dk .

 

Indhold

Teknologi fylder stadig mere i mange menneskers hverdag. Vi kommunikerer, shopper, arbejder og leger ved hjælp af computere og internet. Samtidig bliver programmeret teknologi indbygget i flere og flere produkter; alt fra kaffemaskiner til avanceret medicinsk udstyr indeholder computere. På godt og ondt ændrer teknologien på den verden vi befinder os i og dermed vores muligheder for at udvikle os. Derfor er der også et øget fokus på hvordan mennesker interagerer med avancerede redskaber, og hvordan vi kan designe redskaberne så de virker bedst muligt i forhold til den tiltænkte anvendelse.

Teknologiens indflydelse på vores liv gør forholdet mellem teknologi og menneske interessant for psykologer, men samtidig gør udviklingen også den viden psykologer har, interessant for designere, ingeniører og software udviklere. Derfor indgår psykologer i større og større grad, i design og evalueringsprocesser af teknologi.

 

Seminaret vil, udfra deltagernes diskussion og fremlæggelse af anvendelsesorienterede eksempler, belyse teoretiske problemstillinger. Fokus vil altså ligge på at få kendskab til konkrete metoder og redskaber indenfor design psykologi. Dels for at give deltagerne konkrete redskaber til fremtidigt arbejde indenfor området og dels for at være i stand til at forholde sig kritisk til de bagvedliggende teorier. Mulige emner kan være; kropsliggjort interaktion, design-evaluerings redskaber, pervasive / allestedsnærværende computere, kvinder og design, online communities og computerspil, metoder til ide generering / konceptudvikling etc. Der vil desuden blive lagt op til at forme en del af seminaret efter deltagernes ønsker og interesser.

Som en del af undervisningen inviteres eksterne undervisere og tidligere undervisere på seminaret til at perspektivere udvalgte emner

 

Aula-adresse: PSYF08DHM

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Ditte Hvas Mortensen

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning Dansk

Litteratur

Carroll, J. M. (1997) Human-Computer Interaction; psychology as a science of design. International Journal of Human-Computer Interaction, 46 (4) pp. 501-522

Dourish, P. (2001). Where the Action Is. The Foundations of Embodied Interaction, Massachusetts, MIT Press

Gaver, W. W. (1989). The SonicFinder: An interface that uses auditory icons. Human-Computer Interaction, 4 , 67.

Jones, D. E. (2006) I, Avatar: Constructions of Self and Place in Second Life and the Technological Imagination. Gnovis. Online Journal of Communication, Culture and Technology. 6(1)

 

Resten af pensumlisten udleveres ved seminarets start.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag 12-15, lokale 224, bygning 1481

Første gang: 14. februar 2008.

Særlige bemærkninger

Faget udbydes også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse +

Posterpræsentation kombineret med 10 siders opgave, ekstern/7-trins skala.