Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Biologiens fagdidaktik ( forår 2008 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter: 3. kvarter
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 6961

Formål

Fagdidaktikken beskæftiger sig med, hvad der skal undervises i, hvorfor der skal undervises i faget og med dette indhold, samt hvordan en hensigtsmæssig undervisning kan udformes. Naturfagsdidaktik er således en fond af empiriske studier, refleksioner og konkrete bud på, hvorledes man forener naturvidenskabens arbejdsmåder og produkter med det samfundsmæssigt ønskværdige og det elevmæssigt håndterbare og relevante.

 

Målet med dette kursus er, at deltagerne opnår en grundlæggende indsigt i centrale naturfagsdidaktiske problemstillinger, som kan kvalificere deres fremtidige virke som undervisere i biologi.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse i diskussioner, øvelser og fremlæggelser.

Indhold

Kursets læringsmål opfyldes gennem at arbejde med følgende tematikker:

-          Fagets begrundelsesaspekter ("hvorfor undervise i faget?")

-          Fagligt indhold ("Hvad skal der undervises i?" herunder læreplaner og "Scientific literacy")

-          Evaluering (formativ og summativ)

-          Teorier om læring

-          Arbejdsformer i faget (herunder eksperimentelt arbejde og projekter)  eksempler på good practice

-          Fag, tværfag og metafag (i særdeleshed undervisning om naturvidenskab)

-          Elevmotivation og affektive faktorer i undervisningen

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

-          diskutere undervisning med inddragelse af relevant naturfagsdidaktisk viden

-          planlægge og begrunde mindre undervisningssekvenser

-          analysere og diskutere kortere fagdidaktiske tekster

-          ajourføre og udbygge deres fagdidaktiske vidensbase

Faglige forudsætninger

 

Underviser

Hanne Møller Andersen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, fælles diskussioner, mindre øvelsesaktiviteter og mundtlige fremlæggelser, 3+3 timer om ugen i 7 uger.

Dansk.

Litteratur

Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse , Klim (2005)

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 3. kvarter. Reeksamination efter aftale.

Udbyder

Steno Instituttet

Indgår i følgende fagpakker

Vidensformidling

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening

Særligt om dette kursus

Kurset er obligatorisk for at opnå undervisningskompetence i biologi i gymnasieskolen.

Studieordning og bedømmelse


Vidensformidling

  • Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig eksamen på basis af synopsis , eksternt censureret efter 7-trinsskalaen.