Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematikken i 1600-tallet ( efterår 2007 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau:
  • Semester/kvarter: 2. kvarter
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 7822

Formål

Kurset har til formål at give deltagerne et grundigt indblik i den rivende udvikling, der fandt sted indenfor matematikken i 1600-tallet. Denne udvikling vil blive sat i et matematikhistorisk perspektiv, men også diskuteret i forhold til store ændringer i naturvidenskaberne - den såkaldte videnskabelige revolution - samt set på baggrund af de førende europæiske staters syn på og forventning til matematik og matematikere.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse, herunder en fremmøde-procent på mindst 80, og en godkendt mundtlig præsentation

Indhold

Hvad angår det matematiske indhold vil fokus ligge på, hvorledes den analytiske geometri, differential-og integralregningen og sandsynlighedsregningen blev skabt i 1600-tallet, samt på hvorledes nogle få matematikere havde en projektiv tilgang til geometrien, hvordan der blev gjort spæde forsøg på at behandle data statistisk, og hvordan et regnebehov inspirerede indførelsen af logaritmer. Konteksten for 1600-tallets matematik vil blandt andet blive belyst gennem en række biografier om såvel indflydelsesrige som mindre betydningsfulde videnskabsmænd og filosofer, samt en præsentation af matematikkens institutionelle rammer.

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne

-          Redegøre for de store linjer i matematikkens udvikling og dens kontekst i 1600-tallet

-          Redegøre for udviklingen af den analytiske geometri, differentialregningen og sandsynlighedsregningen i 1600-tallet

-          Diskutere samspillet mellem matematik og naturvidenskaberne i 1600-tallet.

Faglige forudsætninger

Et analysekursus ved universitetet.

Underviser

Kirsti Andersen.

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, diskussion af kildetekster og deltagerforedrag 6 timer om ugen i 7 uger.

Litteratur

Morris Kline, Mathematical Thought from Ancient to Modern Times , New York 1990, vol. 1 og udleverede tekster.

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 2. kvarter Reeksamination efter aftale.

Udbyder

Steno Instituttet

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening eller ved henvendelse til Steno Instituttet

Særligt om dette kursus

Der kræves et kursus i matematikkenshistorie for at opnå faglig kompetence i matematik

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i matematik

  • Indberetning, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i matematik - deltidsuddannelse

  • Indberetning, bedømt efter 7-skala med intern censur


To skriftlige rapporter baseret på øvelsesgange bedømt internt efter 7-trinsskalaen.