[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er at give de studerende praktiske erfaringer med formidling af deres eget fag gennem forskellige medier
.
Fem godkendte portfolio-opgaver i tilknytning til de konkrete formidlingsøvelser.
Kurset omhandler den faglige formidlings konkrete kontekster og produktformer. Vi skal analysere forskellige formidlingskanaler, såsom museumsformidling, undervisning, hjemmesider, formidling i akademisk regi, mundtlig formidling, videnskabsjournalistik mm. Desuden vil der være en række praktiske formidlingsøvelser.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
-
kommunikere naturvidenskabelig og teknologisk viden i forskellige kontekster og til forskellige målgrupper på en hensigtsmæssig måde og med udgangspunkt i reflekterede valg af niveau og virkemidler for forskellige formidlingskanaler
-
reflektere over formidlingssprogets forhold til videnskabssprog og hverdagssprog
-
analysere, diskutere, vurdere og evaluere faglig formidling i forhold til forskellige genrer som formaliseret undervisning, uformelle læringsmiljøer, videnskabsjournalistik mm, og i relation til forskellige formål (bl.a. information, dannelse, holdning, oplevelse, underholdning)
-
producere og begrunde en portfolio-mappe indeholdende forskellige formidlingsprodukter (til brug ved eksamen).
Videnskabsformidling i perspektiv.
Ordinær eksamen efter 2. kvarter. Reeksamination efter aftale.
Mundtlig eksamen (30 min., ingen forberedelsestid) med udgangspunkt i et antal studentervalgte opgaver fra egen portfolio-mappe; internt censureret efter 7-trinsskalaen.