[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet er at orientere bredt om laboratoriemedicinsk forskning og de laboratoriemedicinske specialers placering mellem teoretisk forskning og klinisk forskning, samt at orientere om anvendelse af laboratoriemedicinske analyser i klinisk forskning og give redskaber til vurdering af diagnostiske tests
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem faget:
De studerende skal kunne definere forskelle på basal og anvendt klinisk forskning, og skal kunne diskutere og vurdere et basalbiologisk eksperiment. De skal kunne beskrive elementer, der indgår i god laboratoriepraksis, herunder elementer i teknisk validering af diagnostisk test og de skal kunne vurdere den kliniske værdi af en diagnostisk test, herunder kunne beregne en tests sensitivitet og specificitet ud fra givne data og kunne tegne ROC-kurver. Endelig skal de kunne analysere en videnskabelig artikel, der undersøger en tests diagnostiske egenskaber og vurdere undersøgelsens design.
Undervisningsemner:
Vigtige laboratoriemedicinske begreber
Hyppigt anvendt analyseprincipper
Good clinical (GCP) and laboratory practice (GLP)
Dyreforsøg og cellekulturer
Anvendelse af laboratoriemedicin i forskningsprojekter
Klinisk lektor
Forelæsninger
Dansk.
En del af undervisningsmaterialet er engelsksproget
Undervisningsmateriale u dleveres i forbindelse med undervisningen
Skriftlig hjemmeopgave, som besvares individuelt. Der er en uge til besvarelsen.
Se den skriftlige vejledning: Regler for udlevering og aflevering af hjemmeopgaver i Modul