[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At gøre de studerende bekendt med tankegangen i Medicinsk Teknologivurderingen (MTV) og at give en overordnet forståelse af MTV, så de i et projektarbejde selv nemmere kan gennemløbe alle trin i MTV-processen. I undervisningen præsenteres de studerende for principper bag økonomisk evaluering af sundhedsvæsenets ydelser, og hvordan sundhedsøkonomiske evalueringer indgår som et element af medicinske teknologivurderinger. Det er intentionen, at de studerende skal få en god fornemmelse af de perspektiver og analysemetoder, som ligger til grund for mange sundhedsøkonomiske evalueringer. Med denne baggrund bør de studerende selv kunne identificere sundhedsøkonomiske problemstillinger og overveje relevante metoder for deres belysning. De studerende skal endvidere opnå en forståelse af organisationsteoretiske nøglebegreber og introduceres til de forskellige perspektiver på organisationer, der er repræsenteret i litteraturen således, at de studerende sættes i stand til at anvende begrebsforståelsen i organisationsanalysedelen af en Medicinsk Teknologivurdering.
Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet
De studerende skal kunne beskrive de metoder, som typisk anvendes ved udarbejdelse af MTV-rapporter. De skal kende sundhedsvæsenets organisering og herunder vilkårene for MTV-rapporters betydning i prioritering og beslutningstagning i et nationalt og internationalt perspektiv. Undervisningen skal give de studerede forudsætninger for at kunne afgrænse deres MTV-protokol og at strukturere udarbejdelsen af MTV-rapporten.
Undervisningen sigter på at give de studerende en basal viden og forståelse for omkostninger og sundhedsøkonomi. I relation til eget sundhedsfaglige område skal de studerende efter kurset være i stand til: at kunne læse og forstå sundhedsøkonomiske rapporter og artikler, at kunne indgå i en faglig diskussion omkring økonomiske problemstillinger og kunne deltage i tværfaglige forskningsprojekter som indeholder sundhedsøkonomisk evaluering.
De studerende skal opnå viden om den organisationsteoretiske udvikling og herigennem få indsigt i forskellige tilgange, der kan anvendes i praktisk arbejde med organisationsanalyse. De studerende skal dermed blive i stand til at beskrive og analysere de organisationsteoretiske problemstillinger i deres emneområde i en Medicinsk Teknologivurdering og sætte disse ind i en relevant organisationsteoretisk sammenhæng. Det forventes desuden, at de studerende via kendskab til organisationsteoretiske analyseredskaber opnår færdigheder i at pege på forslag til løsning af organisatoriske problemer, som findes inden for deres emneområder, eller som opstår i forbindelse med de ændringer, der udgør emneområdet i deres Medicinske Teknologivurdering.
Modulet MTV består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:
1) MTV-teori og metode
MTV-metoder
Paradigmer i MTV-feltet
MTV-rapporter formidling og implementering
Sundhedsvæsenets organisering - beslutningstagning
Tidlig varsling og prioritering i et nationalt og internationalt perspektiv
2) Sundhedsøkonomisk evaluering
Tema 1. Introduktion til sundhedsøkonomisk evaluering:
Økonomisk teorigrundlag og begreber
Økonomiske analyser som en del af MTV
Behov for prioritering og prioriteringsmodeller
Tema 2. Omkostningsforståelse:
Omkostningsteori
Fordelingsnøgler og full cost fordeling
Tema 3. Opgørelse af omkostninger (case-dag):
Metoder for opgørelse af omkostninger
Brug af modeller og følsomhedsanalyse
Diskontering, afskrivning og forrentning
Tema 4. Outcome og præferencevurdering (case-dag):
Typer af outcomemål
3) Organisation
Organisationsteoretiske nøglebegreber
Organisationsteoretiske analyseredskaber
Forskellige perspektiver på organisation
Sygehusorganisationen som case
MTV og organisation
Kendskab til principper i videnskabsteori svarende til kurset på forskningsprocesmodulet på Suppleringsuddannelsens modul 1.
Klinisk lektor Mette Kjølby, klinisk lektor Lars Ehlers, ekstern lektor Torsten Munch-Hansen
Forelæsninger og gruppearbejde
Danish.
Medicinsk Teknologivurdering: Hvorfor? Hvad? Hvornår? Hvordan? København: CEMTV; 2000. http://www.cemtv.dk/publikationer/docs/MTV-hvorfor/index.html
Kristensen FB, Hørder M, Poulsen PB. Metodehåndbog for Medicinsk Teknologivurdering. København: CEMTV; 2001.
http://www.cemtv.dk/publikationer/docs/Metodehaandbog/Metodehaandbog-1.udg-2001.pdf
Alban A et al. Sundhedsøkonomi - Principper og perspektiver. København: DSI; 1999.
Sundhedsstyrelsen. Metodehåndbog for Medicinsk Teknologivurdering. København: Sundhedsstyrelsen; 2002.
Bakka, FJ, Fivelsdal E. Organisationsteori, struktur, kultur, processer (4, udg.). København: Handelshøjskolens Forlag; 2004.
Borum F. Inerti og forandringsmuligheder i sygehusfeltet. Købvenhavn: Munksgaard; 1997.
Hildebrandt S, Schultz M (red.). Fokus på sygehusledelse s. 263 282. København: Munksgaard; 1997.
Jørgensen TB, Melander P (red.). Livet i offentlige organisationer. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag; 1999.
Sammen med MTV-protokollen skal de studerende aflevere en undervisningsportfolio, begge dele skal godkendes af hovedvejlederen.